söndag 29 april 2012

Lite skogscykling och söndags-4:or

Det blev dubbelpass denna soliga söndag: intervallträning på landsvägen samt lite teknikträning i skogen.
Jag var pessimistisk i överkant häromdagen när jag helt dömde ut möjligheterna till skogscykling, det finns faktiskt en pytteskog som alltid tinar fram före alla andra skogar. Den bjuder inte på många meter stig, men det finns åtminstone möjlighet att väcka MTB-tekniken till liv efter vinterdvalan. Och känslan av att rulla fram på barrtäckt, rotig och stenig stig igen... oslagbar!

 
Som sagt, det är en liten skog... väldigt liten.

Innan jag snurrade runt i skogen så var jag ute på landsvägen en sväng och körde 4x4 min intervaller. Fy vad det gör ont att köra de där passen. Den första brukar gå rätt bra, då känns allt relativt okej. Men sen, den andra, tredje och fjärde... Det är då frågan dyker upp "Vad i h-e håller jag på med?!" Har inte riktigt kommit på något bra svar ännu, men nästa vecka lär jag köra ett intervallpass igen. Och det kommer vara lika tungt, lika jobbigt och samma fråga kommer snurra i huvudet :)

Det lilla pulsdroppet i intervall nr 2 berodde på en vändning, höll på att hamna ända ute i Holmsund då medvinden var så oväntat stark, så jag fick styra tillbaks mot stan mitt i intervallet.

2 kommentarer:

  1. å jag känner igen den känslan...likaså tycker nog resten av gymdeltagarena detsamma när jag frustar som en oxe..vet inte om jag har pannben nog att utföra fyror med diciplin utomhus..det finns ju alltid nåt att titta på och glömma av sig...
    Du däremot verkar ha ett pannben av stål!:)

    Vi gjorde också skogspremiär här i dag, blött och lerigt men skog!
    Föressten ska du köra nåt lopp i sommar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte faktiskt på ditt inlägg om att njuta av backar i motvind när jag fick vinden i ansiktet efter vändningen :) Försökte vända känslan av att en osynlig hand håller en tillbaks till något positivt... och bara fokusera på att hålla ett jämnt, högt tryck, inte titta på vad hastighetsmätaren visar. Tror det hjälpte, för de två sista motvindsintervallerna blev de bästa med hög och relativt jämn puls... alltför många gånger tidigare har jag kastat in handduken i motvinden och bara segat ihop.

      Härligt med lera!! Räknar med att det dyker upp några inspirerande bilder på era bloggar :D

      Mm, nåt lopp ska det nog bli. Tänkte åtminstone prova på en eller två LVG-lopp i maj/juni. Tyvärr finns det ju inte så många MTB-lopp här i krokarna och det tar emot alltför mycket att dra iväg på långresa bara för att cykla lite :/ Ligger lågt på den fronten tills vidare.

      Radera