fredag 20 april 2012

Premiärtur

Tänk, för första gången någonsin kunde jag känna mig som en riktig landsvägscyklist. Väderprognosen hade som vanligt lurat mig, det blev inte alls sol och +6. Premiärturen fick köras under täta moln och knappt +4 med en isande bris från nord-ost. Men premiärköras skulle det, man kan inte låta en ny cykel bara stå!

Första intrycket var: satans vad dåligt bromsarna tar! Ja jag är ju van att uteslutande köra skivbroms :)
Efterföljande intryck var bara av det trevligare slaget; cykeln känns så lätt och rapp, reglagen svarar fint, växlarna går i snabbt och lätt. Sittställningen är mer utsträckt, aerodynamisk och den känns nästan helt rätt.


Skillnaden mot hybriden är faktiskt mycket större än jag trodde, det här känns som en helt annan sorts cykel, och det är det förstås också. Jag tror bestämt att Richmond kommer bli en mycket trevlig träningskamrat framöver.

Rundan jag körde var på 5 mil. Har fortfarande vissa förkylningskänningar så jag tvingade mig själv att försöka ta det lugnt vilket gav ett snitt på 24.2 km/h. Delvis blev det samma rutt som i tisdags. Då väg- och väderförhållandena var i princip identiska idag så är det intressant att notera att snitthastigheten blev mer än 10% högre under dagens tur.

6 kommentarer:

  1. Tjusigt, grattis igen :)

    Är det bara torrt tycker jag räserbromsar kan nypa lika bra som skivbromsar (mina skivbromsar är iofs inte några högkvalitativa). En lite justering kanske? Tror du inte mig kan du ju fråga MC SpandeX, http://www.youtube.com/watch?v=Vn29DvMITu4 (28 sekunder in, men se hela ;))

    /Jonatan

    SvaraRadera
  2. Ska se efter om det är en justering som behövs.
    Skön video! :D

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till premiären!! Nu när du är landsvägscyklist så kan vi börja umgås och köra slut på Umeås vägar :)

    SvaraRadera
  4. Tackar, det var en intressant ny upplevelse att sitta på en riktig räser. Visst kan vi köra några pass! Funderar på att haka på Gimonäs träningar när de drar igång senare i vår.

    SvaraRadera
  5. *skratt* härligt! Väder kan ju liksom inte hindra när det är premiär! Skönt att det finns fler som är lite galna;)Du kommer att få underbara turer på den där skönheten!

    SvaraRadera
  6. Vi norrlänningar får inte vara kräsna med vädret, det blir tillräckligt få cykeldagar som det är ändå! Dagens snöblask tänker jag dock inte ge mig iväg ut i...

    SvaraRadera