söndag 8 april 2012

Årets första över Rödtjärnsberget

Påskdagen. Morgonen var något kylslagen, men solig. Packade på mig kläder för ett landsvägspass, trots noggrant funderande blev det dock en tröja för lite så turen blev en smula kylig.

Styrde västerut med sikte på Rödtjärnsberget som lär bjuda på traktens brantaste och jävligaste backe. I Hössjö tog jag vägen norrut, mot Överboda, för det är längs den vägen berget passeras. Här ser man också anledningen till att jag håller mig på landsvägen - det är fortfarande en massa snö kvar så det är inte riktigt lönt att försöka cykla i skogarna för tillfället.

Och ja, backen var ungefär så brant och jävlig som jag mindes den, men jag tror nästan jag tog passagen från det "snällare" hållet. Nerförskörningen var onekligen spännande, ty på skuggsidan låg det visst kvar en hel del is på vägbanan. Så lagom dags att upptäcka det när det rullar på i 50 knyck, det var liksom inte läge att börja tafsa på bromsarna heller så det var bara att försöka hålla sig i hjulspåren så gott det gick. GPSen noterade 60.8 km/h som max :)
Och knappt hinner man hämta andan förrän backen i Överboda ska besegras, inte lika brant men halvseg och jag tror den är snäppet längre.
Det blev ett fint pass allt som allt, förutom att kylan bet sig igenom kläderna. Nu ska jag bänka mig framför Paris-Roubaix och se på när andra cyklar!
64.8 km, 2h 40min. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar