söndag 21 april 2013

Fortsatta cykeltankar: 29" vs 26"

Inför stundande utökning av cykelfamiljen så radade jag upp några lockande hojar för ett tag sen, den observante noterade att det inte fanns någon 29" bland dem, visserligen en 27.5" men i övrigt bara 26". Jag tänkte utveckla mina tankar om det lite mer här:
Det är ofrånkomligt i dessa dagar att spana efter en ny MTB utan att 29-tumscyklar kommer på tal. Om man som jag inte har en till hands att prova själv så får man läsa runt på nätet och se vad tillverkare, provcyklare och vanliga användare tycker. Är det en 29:a man ska ha? Allmänna åsikten bland "alla" och det som ska vara 29ans största fördel är rullet. Oj så fort och bra de rullar, de rullar över allting och ger en hastighet över stök som småhjulingarna inte fixar, även uppför sägs det. Och de större hjulen ger en större kontaktyta mot marken och därmed bättre grepp, till fördel både vid klättring och utförsåkning. De här ska vara anledningarna till den snabba popularitetsökningen (tillsammans med en massiv marknadsföring förstås!). Finns väl ingen cykeltillverkare att räkna med som inte har ett antal modellvarianter med 29" hjul nu? Enligt vissa är man heeeelt efter om man köper en 26-tummare i dessa dagar, en del vill t.o.m. dra det så långt att 26:an är utdömd och uträknad, att det inte är lönt att köpa en ny hoj med små hjul för formatet och andrahandsmarknaden är död. Det resonemanget är en smula överdrivet kan jag tycka, framtiden får slå mig på fingrarna om jag har fel.

Om man som jag är på jakt efter en långslagig cykel så finns det inte jättemånga 29" att välja på, urvalet är bra mycket större inom XC-genren, det finns dock några stycken. Låt mig för resonemangets skull, rent hypotetiskt såklart (host host), anta att det blir en Specialized Enduro jag kör på till sommaren, för där finns motsvarande hoj i både 26"- och 29"-utförande med 165 resp. 155 mm slaglängd. 29:an är en modell ny för i år så några djuplodande långtidstester finns inte att tillgå än, men det är många som fått provcykla den redan. Det som är lite speciellt med Specialized som jag tror omnämns i varenda recension är de korta kedjestagen som de lyckats överföra även till storhjulingen. Det ger att cyklistens vikt ligger mer centrerad över bakhjulet, ger en mer lättmanövrerad cykel och den blir mer "lekfull". Inte en lätt uppgift att designa en ram som sväljer ett stort hjul och har lång slanglängd med de korta stagen, de blev tvungna att utveckla en ny typ av framväxelmontering för att få ihop det. Och provcyklarna verkar himla nöjda, 29an rullar på typiskt 29"-manér över allt stök, med de korta kedjestagen tillåter den ändå att köras typ som en småhjuling, går fort och stabilt utför med en påtagligt mindre åka-över-styret-känsla.
Specialized Enduro: 26" vs 29"

Inga nackdelar alls då med en 29a? Jodå, t.ex. kan nämnas i fallet med Specialized Enduro 29" så tillverkas den inte i mindre ramstorlek än medium, geometrin går inte att få ihop för kortare cyklister. Den dras också med samma problem som andra 29or, de större hjulen blir flexigare/vekare och tyngre än mindre hjul, lägg därtill större däck så blir det en signifikant större massa som ska trampas igång vid varje acceleration. Och trots finurliga designerlösningar är 29an längre, hjulbasen gör det lite krångligare att ta sig igenom tighta partier som inte bara går att rulla över.

Sååå, vad väljer jag? Jag är lång så många skulle säkert rekommendera en 29-tummare till mig, men en väldigt viktig sak jag måste ta i beaktande är min relativt nätta kroppsvikt och styrka. Jag måste sikta på en så lätt cykel som möjligt om jag ska ha en rimlig chans att orka trampa, knuffa och/eller bära den uppför berg samt kunna hantera och styra den med min vikt när det går nerför. Det är väl också en fördel om den väger såpass lätt att jag på egen hand kan lyfta upp den på en lift när en sådan finns till hands. Kan jag kosta på mig en  ~1.5-2 kg tyngre hoj för snäppet bättre rull? Skulle inte tro det. Typiskt för 29" är också att de blir tyngre framtill, alltså svårare att få upp framhjulet över hinder, göra wheelies eller att bunnyhoppa t.ex., vilket är något jag har svårt med även på min lätta XC, bristande teknik till stor del förstås men också klen kroppsstyrka. Och så är det ju det här med rullet; så många är lyriska över hur de stora hjulen bara rullar över allt stök utan ansträngning. Jag tycker det låter lite tråkigt jag, jag vill jobba aktivt på cykeln, tvingas göra rätt spårval, sitta lätt i sadeln och småhoppa över hindren. Att bara behöva sitta ner och rulla över allting, liksom bara åka cykel, jag tycker det låter som att det tar död på hela charmen med att köra tekniska nerfarter.
Vet att det finns många 29" fanboys där ute som säkert kan sabla ner de flesta argument jag har emot större hjul, men för just mig, just nu, framstår de inte som ett lockande alternativ. Jag kommer fortsätta köra 26" ett tag till.

8 kommentarer:

  1. Jätteintressant inlägg!

    Jag var i samma tankar innan jag köpte min nya cykel, iof inte fulldämpad men ändå. Jag är till skillnad från dig kort och kände att det kanske skulle bli för stort. Efter jag bestämt mig att fortsätta cykla 26´kom tvivlet, tänk om jag valt fel? Även om det sägs att det går snabbare och bättre i skogen med 29´så måste jag ju fortfarande trampa cyklen och jag tror nog inte att jag kommer att förlora så mycket ändå i fart. Jag gillar ju som du att jobba aktiv på cyklen, myket därför som jag väljer hårdsvans också.
    Men det är inte lätt, mest rädd är jag att det så småningom inte finns däck att köpa till en 26´. det skulle vara lite jobbigt.

    Spännande att se vad du köper för hoj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte vi behöver oroa oss för att tillbehören till 26" ska sluta säljas alltför snart, eller jag hoppas åtminstone inte det. De dominerar väl fortfarande marknaden.
      Det finns några korta tjejer bland XC-proffsen som kör 29" t.ex. Emily Batty på 158 cm, men hennes hoj ser rätt knepig ut.
      Jag tror inte man hamnar helt fel så länge man tänkt igenom saken själv, det beror ju så mycket på vad man prioriterar i sin cykelupplevelse och det är väldigt mycket mer komplext än att bara gå på vad som ger minimalast rullmotstånd över en liten sten.

      Radera
  2. Håller med Helena, grymt bra inlägg Karin! Gillar att du lägger ned så mkt tid och energi på att reda ut begreppen så att jag slipper :). I ärlighetens namn tror jag dock att du kommer att bli sjukt nöjd vad du än går på. Du kommer bli okrossbar i sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske jag skulle bli, men jag tror jag uppnår ett ännu högre stadium av nöjdhet om beslutet först föregåtts av en lagom dos ångest och grubblerier :)

      Radera
  3. Mycket intressant inlägg! Och även du skriver om allt för och emot så är det är klurigt val... men jag tänker också att det trots allt bara är en cykel av alla cyklar man kommer cykla på, så jag tror inte du kommer välja fel, utan bara få nya erfarenheter. Det är alltid kul att testa ny prylar, även om man inte vill välja totalt fel :-) Man kan ju alltid gå tillbaka eller modifiera så att den bättre passar ens behov. Men det blir intressant att se vad du väljer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. True dat. Fast när man tittar på prislappen vill man ändå vara så säker det bara går på att det verkligen är ett bra val man gör. Onödigt dyrköpta erfarenheter kan jag klara mig utan. Det kommer verkligen bli sjukt kul att få testa något nytt!

      Radera
  4. Det finns ingen tvekan om att det är 29:er som du ska satsa på, har åkt på en splirrans ny Cube i drygt en månad och var väldigt tveksam innan jag gjorde valet som du menar men såhär i efterhand så skulle jag blivit galen om jag köpt en 26"
    Dock bör tilläggas om du ENBART åker i trånga passager och inte åker grusväg över huvudtaget så kanske 26:an har en chans men i ALL övrig terräng krossar 29:er allt motstånd, bara min erfarenhet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju gärna (lära mig) cykla där det är trångt och bökigt, grusvägar är ett nödvändigt ont ibland på väg till och från roliga ställen och aldrig ett mål i sig. Jag har bestämt mig för 26-tumsformatet när det gäller denna cykel.
      Den dag XC-hojen ska bytas ut så blir det nog en 29:a, men då ser användningsområdet lite annorlunda ut. Så jag är inte helt anti större hjul.

      Radera