söndag 28 april 2013

Fincykling i finvädret

SOL!! Visserligen bara ensiffriga plusgrader, men ändå: SOL!! Sol den här årstiden avnjutes bäst på landsvägen så jag tog och körde den sköna lilla rundan neråt Bussjö och Stöcke. Lite lätt motvind på vägen bortåt och en skön knuff i ryggen på väg hem.
Dagens nära-naturen-upplevelse var en ordentligt fet skogshöna (jag vill gärna säga tjäder, orre brukar vara betydligt mindre) som osynligt tryckte i högra dikeskanten - tills jag kom lite för nära och hon plötsligt bredde ut vingarna, flaxade upp och korsade vägen en bit framför mitt framhjul. Idiotfåglar, inte första gången de försöker skrämma vettet ur mig på det där närgångna och överraskande viset. I övrigt var det en väldigt incidentlös och njutbar cykeltur.

Snittet på 26.7 km/h är 1.5 km/h snabbare än förra veckans runda, med den här utvecklingstakten ska jag väl kunna köra 30-rundor inom en månad :) Kan iofs vara relevant att vinden var mycket snällare idag, rundan var 300 höjdmeter plattare och 4 mil kortare samt att det blev en betydligt kortare sträcka där jag behövde kryssa långsamt mellan promenister på stans grusiga och snirkliga cykelvägar för att ta mig hem. Fast det är roligare att inbilla sig att landsvägsbenen blivit så mycket starkare på en dryg vecka.

Som sagt, väldigt fin och mysig cykelrunda det här. Alldeles lagom om man bara vill vara ute ett par timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar