onsdag 5 december 2012

Pudercykling till skogs

Eller På hur många olika sätt kan man fota en cykel i snö?

Det är väl bara att ge upp förhoppningarna om en grön jul, förra året hängde barmarken i mycket längre än så här men december 2012 ska visst vara en vit månad. Man får göra det bästa av situationen helt enkelt, hämta inspiration från andra envisa snöcyklare och dra på sig alla de där lagren av kläder för att ta sig ut till skogs.
Drog iväg till Gammliaskogen som enligt uppgift skulle vara hyfsat cykeldugligt. Promenisterna har legat i och trampat upp ganska bra stigar redan.
Det orörda puderlagret var ganska så slirigt och spårigt, men där snön var lite mer packad gick det ganska så bra att cykla. Tungtrampat var det förstås och det tog bra på benen att ståcykla i det här underlaget, huvudsaken det går att ta sig framåt ändå.
Jag försöker inte ens dölja att jag ogillar vintern ganska starkt, men jag är inte sämre än att jag kan erkänna att det är rätt så fint ändå med den nyfallna snön.

Cyklisten var ändå inte helt onöjd denna dag. Som jag skrev på Facebook: Jag fortsätter att hata vintern, men idag gjorde jag det trots allt med ett litet leende på läpparna.
På landsvägen skulle jag förmodligen ha förfrusit en och annan tå idag, -12 och en god bris från norr. Märktes inte så mycket av det i den skyddande skogen, mitt kämpande mot snön framkallade t.o.m ett par svettdroppar. 
Nu hoppas jag att alla fotgängare fortsätter jobba på med att trampa upp fina stigar åt mig och mina likar, jag har ingen lust att flytta in i spinningsalen på mer än deltid, någon timme skogscykling varje vecka ska det väl gå att skrapa ihop även fortsättningsvis.

2 kommentarer:

  1. Vänta bara till skotrarna börjar vråla runt i våra skogar, toppenfina leder att cykla på :)

    SvaraRadera