söndag 2 september 2012

Löprunda med älgmöte + några fler DH-bilder

Jag älskar att träna i skogen! Närkontakten med naturen, frånvaron av trafik/folk, tystnaden och förstås, de där sällsynta mötena med skogens invånare. Snörde på skorna för en lugn jogg runt Grössjön. Cykling är otänkbart idag, ty träningsvärken är brutal och jag tror inte jag skulle kunna hålla fast i ett cykelstyre idag. Hur som helst, när jag rundat nästan hela sjön hördes det omisskännliga ljudet av stort djur som trampar fram genom skog. Stannade till och spanade in genom björkslyskogen där något rörde sig och jodå, visst var det en älg som stegade fram där inne, 30-40 meter ifrån stigen. Hon stannade till och vred huvudet åt mitt håll. Parabolöronen riktades rakt emot mig. Så stod vi där och tittade på varann en bra stund. Tänkte att hon borde känna lukten av mig, svettig och sunkig som jag var, men om hon gjorde det så brydde hon sig inte - för snart började öronen pejla in andra ljud och sen bockade hon ner huvudet och började mumsa på vad det nu var hon hade hittat för gott på marken där och bökade sig vidare in i slyskogen i sakta mak. Sa jag att jag älskar att träna i skogen?

Fick förresten några fler bilder ifrån gårdagens downhill där jag själv också fastnat. Slänger upp dem här till allmän beskådan :)




4 kommentarer:

  1. Det är fantastiskt att träna i skogen. Kul när man får komma sådär nära inpå djuren också. Gymmet kan slänga sig i väggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Det är mycket roligare och mer inspirerande att köra passen ute i skogen.

      Radera
  2. Håller fullständigt med i dina åsikter om att träna i skogen, och de där djurmötena är både roliga och otäcka ibland. Jag är lite halvrädd för björn just nu eftersom det ryktas om att det rör sig en i området där vi cyklar .. och man kommer ju ganska snabbt och tyst framsusande på en MTB så vem vet hur ett sådant möte skulle bli?

    Och downhill-cyklingen såg grymt roligt ut!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med björn har jag också tänkt på, skrivs om dem ibland när de setts nära stan. Skulle kunna bli rätt så otrevligt om man överraskar eller skrämmer den i fel läge. Bara att hålla tummarna för att de håller sig undan.

      Det var verkligen himla skoj att köra DH! Rekommenderar alla att testa :)

      Radera