söndag 14 juli 2013

Skogscykling av bästa sort

Jag vet inte riktigt hur man ska definiera den här sorters cykling som det blev idag. Fikacykling? Socialcykling? Det är ju förstås träning också, men den får man som på köpet utan att behöva tänka på det, för nog hängde lungorna halvvägs ut ur kroppen mer än en gång. Det medvetna fokuset ligger mer på att ha kul och trevligt tillsammans på cyklarna. Och att ta en ordentlig fikapaus på en fin plats i det halvsoliga vädret. Verkligen den typ av cykling jag gillar bäst. Idag hade jag också chansen att få vara lite av en mentor, väldigt kul (och nyttigt!) att få tänka efter hur man själv gör när man cyklar och sen försöka överföra det till någon annan.
Snygg cykel i härlig skog.
Jag tänkte att Hässningberget skulle behöva ännu en ny vän så jag tog dit Lena. Förra året kämpade jag hårt för att själv komma överens med detta berg och den bitvis mycket tekniska nerfarten det bjuder på, vilket till slut gick och vi blev vänner innan sommarens slut. Nu får vi se om en ny vänskap kan spira även detta år. Förutsättningarna finns helt klart där, denna nya cyklist körde så väldigt mycket bättre än vad jag själv gjorde första gången, rentav bättre än vad jag gjorde typ femte gången jag var där. Hmm... Jag tror på en snabb utveckling här.
Ett av de brantare partierna på berget, men det
framgår som vanligt väldigt dåligt på bild.  
Som bonus körde vi också Umåker (som uppvärmning) och sen genom Röbäck och dess Ryssvärnsrunda som "nedvarvning". Tuffa stigar, helt klart, det blev ett riktigt utmanande och utmattande pass.
Jag körde förstås Enduron på stigarna idag och den är faktiskt trampvänlig när det är platt, den må se biffig och väldigt utförsinriktad ut, men jag är inte säker på att jag är särskilt mycket långsammare på den här än på XC-hojen på stökiga stigar, det kan rentav vara så att det går fortare bitvis. Uppför Hässningberget tog det emot lite mer än vanligt dock, vet inte om allt kan skyllas på cykeln ändå, dagsformen är kanske inte på topp. När det lutar utför är den fortfarande en dröm, jag har nog inte riktigt insett tidigare vilken skillnad det är på cykel och cykel.
Fler fick känna på Endurons utförsglädje :) 

3 kommentarer:

  1. Grattis till nya hojen, den är verkligen snygg! Är det en Enduro Comp?
    Vad väger den in på? Har du något pushbikeäventyr planerat eller blir det mest bike park och stig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra det, en Enduro Comp är det. Min tvivelaktiga våg säger 13 kg med pedaler och command post, det har jag faktiskt svårt att tro på. 14 kg känns mer rimligt. Det kommer nog bli lite av allt framöver, får se vad semestern bjuder på!

      Radera
    2. Oj! Men även 14 kg känns ju riktigt bra med tanke på slaglängd och så pass kraftig konstruktion. Min Nerve AM väger väl in på straxt över 13. Tycker du ska ge dig iväg till fjälls med den snart, för att verkligen känna vad den går för. Bra köp!

      Radera