torsdag 8 mars 2012

Det går framåt med styrkan

Sen julhelgen så har jag kompletterat cyklingen med styrketräning. Egentligen skulle jag bara ta mig till gymmet på IKSU för att köra ben och bål, men det har blivit att jag mestadels kör helkroppspass när jag ändå är där. Och eftersom det är så kul att samla på sig träningsstatistik har jag förstås noggrannt skrivit ner reps & vikter.

Min målsättning har varit två styrkepass/vecka. Nu efter 10 veckor ser jag att det i snitt blivit 1.5 pass/v. Det har helt enkelt blivit så att när tiden för träning varit knapp så har styrketräningen fått stryka på foten först...
Trots detta kan jag ändå notera en del ökningar. En liten summering i tabellform:

Vikterna är *harkel* blygsamma. Men är man byggd som en långsmal räka så är utgångsläget tydligen inte bättre än så här. Jag skyller helt enkelt på att jag har lång lyftväg ;-)
Hur som helst så är det kul att se att vikterna så sakteliga har ökat, trots att det inte blivit så herrans många pass ännu. Som cyklist så vore ju siffrorna för knäböj alt. benpress kul att se förstås, men jag litar inte fullt ut på knäna ännu och tar det därför lugnt med dessa övningar. Därtill så bytte jag benpressmaskin i mitten av träningsperioden så jag kan ändå inte jämföra vikterna då mot nu. 

Så här är alltså läget nu, får se hur det ser ut om ytterligare 10 veckor. Målsättningen framöver ligger fortsatt på 2 styrkepass/vecka och det finns för tillfället inga ursäkter för att slippa undan dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar