onsdag 4 januari 2012

Årets första cykeltur!

Sträcka: 36.9 km
Tid: 2h 16min
Medelhastighet: 16.3 km/h
Medelpuls: 140 bpm

Nu kunde jag inte hålla mig längre, det var helt enkelt dags att rasta cykeln utomhus, snöovädret till trots.
Det var tänkt som en tur på cykelvägarna runt Umeå stadsgräns. Startade längst i söder och arbetade mig i maklig takt motsols runt staden. På Grubbe blev jag lite vilsen och råkade styra rakt ner mot älven, det var inte så lätt att orientera sig med ögonen fulla av snö. Så det blev en liten ögla där i väst för att jag skulle lyckas täcka in Backen och Umedalen också. Sådär i sista minuten bestämde jag mig dessutom för att Böleäng just ikväll inte tillhör Umeå, det började bli lite väl sent nämligen.

Dagens cykelval blev mountainbike, med tanke på det ymniga snöfallet kändes det som ett stabilare val än landsvägshybriden.

Ett val jag inte behövde ångra med tanke på skicket på vissa cykelvägar.

Tog en liten andnings- och fotopaus vid Backens kyrka efter att ha knuffat cykeln uppför backen från älven. Nämnde jag att det snöade?

Vissa hade en värre kväll, cyklade förbi den här dragspelsbussen som fastnat tvärs över vägen. Tidigare idag ställdes all lokaltrafik in pga vädret, de kanske körde igång lite för tidigt...

Det blev något av ett misärpass, men det var himla skönt att ta sig ut på cykeln ändå. Årets första utomhuspass som sagt, från och med det här kan det bara bli bättre. 

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt vackra Bilder, hur jobbigt det än var att ta sig fram i snöyran!

    hälsar kattforums-iggy :)

    SvaraRadera