fredag 30 december 2011

Stretching minskar träningsvärk?

Gårdagens pass i gymmet känns idag kan jag ju säga, träningsvärken är inte att leka med. Ändå stretchade jag ju efter passet? Ska man inte slippa träningsvärken då...?
Att stretching ska hjälpa mot eller förebygga träningsvärk är ett av många påståenden som cirkulerar i träningsvärlden, men sällan eller aldrig ser man några djupare förklaringar, bevis eller källhänvisningar till detta. Forskaren i mig kan inte låta det passera obemärkt så jag letade upp den senaste större vetenskapliga artikeln som finns på PubMed angående detta ämne och hittade en Cochrane-review:
Herbert et al. Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise (2011).

Författarna har summerat resultatet från 12 olika studier där graden av träningsvärk undersökts hos personer som stretchat i samband med träning. Resultaten från samtliga studier är enhälliga: att stretcha före eller passet har just ingen betydelse för uppkomsten eller graden av träningsvärk!
Eller med forskarnas egna ord: 

"The available evidence from randomised trials suggests that
stretching before or after exercise does not produce important 
reductions in soreness in healthy adults."

Så det är inte lönt att stretcha efter träningen då? Jodå, det kan finnas andra positiva effekter av stretching som inte tas upp här, men i syfte att minska träningsvärk så är stretching inte till någon större hjälp. Så det är inte så konstigt att jag sitter här med ömma hamstrings och stela axlar...

1 kommentar:

  1. Vad skönt att slippa bry sig om stretchning något mer!

    SvaraRadera