fredag 30 december 2011

Cykelåret 2011 i bilder - Del 1

Dags att summera 2011!
Det har blivit en del cykelbilder under året så jag slänger upp ett urval i tre inlägg här i bloggen, som inspiration för kommande år.

Vintern var kall, mörk och snörik. I februari var jag ute en kväll med mountainbiken för att testa skoterspåren mellan Tomtebo och Grössjön.


I mars kunde man rentav cykla i dagsljus, men det var fortfarande massor av snö. Skoterspår fick duga för att stilla skogsabstinensen.


Självporträtt i utkanten av Grössjöns naturreservat.


Även några veckor senare hängde vintern kvar. Testade skoterspåren (motorvägen!) på Tavlefjärden, det var lite halvtungt men det gick. Hamnade i Innertavle till slut, på något sätt.


April slaskade. Det blev inte mycket cykling då, ingen mountainbike iaf. Men då kan man ju roa sig med att uppgradera och meka lite. Nämnde i mitt första inlägg att jag "fuskar" lite på landsväg ibland, det var det här jag menade; jag har inte ens en riktig landsvägscykel, bara en hybrid... Under våren fick den iaf nya och lätta hjul, nya däck, nya bromsskivor m.m. Lite lättare, mycket fräckare. (Ignorera den där lilla linslusen till katt ;-) )


I maj hade skogarna torkat upp och det gick att cykla barbent igen. Här: Tavelsjöleden strax söder om Hamptjärnsberget.

Någon dag senare gjorde jag årets lerigaste OTB i ett myrhål på hundspåret vid Nydala. Blä!


Fördelen med en hybrid är att man kan låtsas att det är cross när andan faller på, ty en riktig racer tar man ju inte ut på såna här små skogsvägar.

Utforskade vad Holmsund hade att bjuda på för mountainbikecykling och hittade en del fina stigar på Lövölandet och söderut efter ett tips på happymtb.org.


Det blev en del solskensturer i början av sommaren. Fotopaus vid Umeälven.



Del 2 - med mer mountainbikebilder!
Del 3 - med höst och lite vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar