fredag 1 augusti 2014

Med smalhjuling på grusvägar

På nya gamla vägar

Utforskade några för mig nya grusvägar i skogsmarkerna mellan Umeå och Sävar, tog bockstyrehybriden för att få lite fart under hjulen. Efter alla cykelturer jag gjort runt stan finns inte många outforskade avkrokar kvar, det här var dock en av dem. 
Blev nästan lite förvånad över hur pass kul det ändå var att köra Kona på dessa risiga småvägar, hade tänkt mig mer av stillsam sightseeing tror jag, men benen var lite sprättiga och de smala däcken rullade på så fint genom gruset, tempot blev betydligt tuffare än tänkt där i skogarna. Kanske var det därför jag halvdog lite smått den sista biten på asfalt i motvinden tillbaks mot stan. Fick dock inte slå av på takten alltför mycket, körde mot klockan då jag helst skulle komma i tid till jobbet. Blev bara nån ynka minut sen i slutändan, knappt värt att nämnas ens ;) 
Roligt pass alltså, nu ska jag granska kommunkartan lite noggrannare och se vilka andra vägsnuttar jag har missat som måste utforskas!

 

Hade en smula motvind. 

Det var alltså en ny väg för mig, väldigt gammal för andra. 

P.A Stromberg var landshövding i Västerbotten 1795-1811, det var ett tag sen. Under sista åren verkar han ha klantat till det för sig och avsattes då han ansågs personligen medskyldig till att Sverige förlorade Finland till ryssarna vid kriget samt ryssarnas härjningar längs kusten här. Han grundade gården Nydala vid det som då hette Tavlesjön, idag Nydalasjön, namnet kommer från Nydala i Småland varifrån han härstammade. 
Inte för att jag visste allt detta innan denna dag, men jag blev nyfiken då jag såg namnet på denna milstolpe längs vägen. Gammal väg alltså, kanske Stromberg själv färdats här vid tillfälle, på väg mot Sävar? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar