söndag 31 augusti 2014

Cyklade en Bikeboost-bana utom tävlan

Slingrigt i I20-skogen

Idag gick motionsloppet Bikeboost MTB av stapeln, tanken hade föresvävat mig att jag kanske skulle anmäla mig - fast vem försöker jag lura, jag tycker ju fortfarande INTE om det där med nummerlappar :D Dessutom kom det på tal att köra söndagsdownhill i Bygdsiljum istället, valet blev inte så svårt. Ändå vore det kul att få se banan som lycracyklisterna skulle ta sig an, en bana på 23 km (som skulle köras 1 eller 2 varv) som ju var någorlunda tydligt utmärkt redan igår kväll. Alltså, maken till krokig bana vet jag inte om jag sett nån gång! Förstår bättre och bättre varför jag aldrig lyckas få nåt riktigt hyfs på stigarna i den där skogen för det är så kaotiskt att jag knappt visste var jag var eller var jag var på väg efter några svängomar på de slingrande singletracksen. Utan de orangea pilarna hade jag varit förlorad. 
Nån gång i forntiden körde jag en annan upplaga av Bikeboost, mitt minne från då var att banan bestod av tekniskt enkla, raka stigar och några rejäla portioner grusvägstrampa. De har verkligen spetsat till det sen dess, det kan inte ha varit många km vägtransport sammanlagt, stigsystemen var sinnrikt ihopkrokade med varann. Fortfarande inte så tekniskt svårt dock, men det ska väl inte motionslopp vara heller. Icke desto mindre duktigt jobbigt, om man ville hålla tempo dvs, de många tvära krokarna ledde till många igångdrag och de fåtal höjdmeter som finns i skogen utnyttjades effektivt. 
Kanske hade jag varit lite sugen att köra loppet ändå...? Fast nej, dagen i Bygdsiljum med downhill blev så grümt rolig, peppig, spännande och fin att den hade jag inte velat byta bort. Langar upp actionbilder från det äventyret under morgondagen. 

Stig! Fin stig! Fin skog! Fin cyklist!
Inte börjar väl bladen bli höstfärgade redan?!

En liten "pumptrack" mitt i allt.

Teaser från dagens soliga utflykt till inlandet, galet vackert och härligt torrt på lederna! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar