söndag 23 mars 2014

Svettigt söndagsmek med klena flickhänder

Vore gôtt med starkare nypor ibland

Flera av cyklarna har stått över vintern med diverse skavanker. Att-meka-listan har varit lång, tydligen längre än vintern, för nu när våren är i faggorna har det nästan blivit panik att hinna få allting gjort. En punkt på listan tillkom redan i somras då jag kände ett nytt sorts glapp i Canyon, övre dämparbussningen började ge sig efter 1½ år i hård tjänst. Beställde nya som "förstås" blev liggandes i meklådan...
Tröskeln till att börja meka med tidigare orörda saker är hög för mig, det är läskigt att skruva på nya saker, de kan ju explodera!!!! Eller så är jag mest rädd för att inte kunna få ihop allt till en fungerande enhet igen. Det vore för trist att stå utan en fungerande cykel. Och lite pinsamt att komma till cykelverkstan med en påse diverse delar som borde sitta ihop. Varför jag känner så vet jag egentligen inte... det är väl ändå bättre att försöka och misslyckas, än att inte alls prova själv först? 

Verktyg, nya mount kits, lösgjord dämpare.
Bara att skrida till verket...
Nåå, nu hade jag i alla fall fått låna ett hemmasnidat verktyg för bussningsbyte, listan på ursäkter var till ända. Dämparen skulle loss, bussningarna pressas ut (bytte båda när jag liks var i farten), nya pressas i, sen montera ihop cykel och dämpare igen. Låter som en snabb, lätt och ledig procedur. Fullt så snabbt gick det dock inte. Även en glappande bussning kan sitta djävulskt hårt till är lärdomen. Jag fick ta i ungefär så hårt jag kunde för att få ut dem. Inte första gången jag är på väg att hindras i mitt cykelmekande av de klena flickhänderna. Det vore så gôtt att kunna lossa på allt med bara rå muskelkraft, istället för att behöva fundera över mothåll och hävstänger så fort nåt måste skruvas på. 
Efter att ha skruvat och mothållit och t.o.m. behövt lätta på klädseln under den sammanbitna kraft-ansträngningen så sitter nu allt på rätt plats igen. Händerna ömmar av inte helt ergonomiska verktyg, men nu finns inte en tillstymmelse av glapp kvar i Canyon! Måtte nu de nya Heavy Duty Mount Kits:en från TF Tuned vara så hållbara som ryktet säger, så jag slipper göra om det här alltför snart igen. 

Samt en och en halv timme senare. Inte nödvändigtvis aktiv arbetstid riktigt hela
tiden men nästan. Nya sakerna på plats på dämparen, återmontering återstår. 
Återmonterat och klart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar