måndag 5 augusti 2013

Fjällcykling till Lilla Murtsertoppen

Den långa storyn med de snyggaste bilderna ligger uppe som en ride report på happymtb: LÄNK
Alla bilder gick dock inte att klämma in där så jag fyller på med fler här på bloggen, mer egobilder och lite mer allmänna betraktelser.
Det här är alltså dag 2 av 3 från min och Annikas lilla fjällsemester vid Hemavan/Tärna. Föregående dags bekväma liftcykling skulle bytas ut mot toppturande med manuell cykelknuffning. Vi övernattade på Hemavans fjällstation varifrån vi cyklade grusväg upp till Kungsledens början. Vi övergav dock snart kungen och styrde in på Drottningleden istället, ca 1 mil lång och går mellan Hemavan och Laisaliden. Den inleds med en bråtig backe nerför och en finfin bäckpassage.

Härifrån får man sen nästan uteslutande promenera med cykeln upp på fjället. Det är förstås jättefint i fjällbjörkskogen också, men utsikten ovan trädgränsen är ju to die for.

Drottningleden är kanonfin för cykling! Här trivs både snabba hardtails och mer bekväma AM-hojar.

Efter Laisaliden måste man ta höjd igen, man är ner under trädgränsen igen innan det bär iväg (brant) uppför. Det var väldigt varmt och soligt, denna lilla fjällbäck kom väl till pass för både avkylning och vätskepåfyllning.

Sen var det bara att fortsätta att ömsom knuffa, ömsom bära cykeln.

Förutom vätska måste man fylla på med mat. Vi tog en macklunch på en klippa med fantastisk utsikt ner mot Hemavan med omgivningar.
De norska fjällen såg betydligt kallare och snöigare ut.
Till slut var vi då uppe på Lilla Murtsertoppen, 1223 möh. 760 meter ovan Hemavan.

Härifrån hade vi en bra vy över stigen som skulle ta oss tillbaka ner på Drottningleden så småningom.

Alltså, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om denna underbara nerfart. Tror jag låter bilderna tala för sig själva:

Så mycket glädje och så mycket mjölksyra är det inte ofta man får uppleva. Adrenalin, endorfiner, rädsla, eufori, skratt, pepp - man får verkligen känna att man lever!
Möra in till benen och helt genomsvettiga avslutade vi dagen med vad som måste vara sommarens vackraste dopp. Kallt som s*tan förstås men det kändes knappt när kroppen var så överhettad.
Jokksjaure - med utsikt upp mot västra Ryfjället.
Underbar dag!! På alla sätt! Tack Annika för sällskap och fotograferande!