måndag 21 april 2014

Hur försiktigt cyklar jag egentligen?

Vårservicen fortsätter

Endera behandlar jag mina cyklar alldeles för försiktigt och är för mycket av en solskenscyklist... eller så överdriver tillverkarna av gafflar sina rekommenderade serviceintervaller med råge! Rockshox föreslår byte av dämparolja var 100:e cykeltimme. Man kan säga att jag överskridit det ganska rejält, ty det var nu första gången jag plockade isär SID så fullständigt som i helgen. Första gången sen jag köpte cykeln för drygt 2 år sen. Jag har cyklat "rätt mycket" de senaste två åren och bara bytt ytterbensolja några gånger under tiden.
Såhär såg det ut nu när all olja skulle bytas:

Det svarta skrufset är inte från oljan, det var skräp från utsidan av gaffeln.
Oljan ser ju ut som fullständigt ny! Helt klar, inga föroreningar, inget vatten, inget skräp. Gör Rockshox hermetiskt tillslutna gafflar eller kör jag bara alldeles för försiktigt??
Ytterbensoljan var dock en annan historia, den borde bytts redan i höstas, för den har gjort att fjädringen känts väldigt trist och okänslig här mot slutet vilket föranledde hela operationen med gaffelservice.

Rockshox/SRAM lägger upp föredömliga instruktionsfilmer på tuben för hemmafixaren, t.o.m. så att jag den ohändige klarar av att följa med. De här filmerna är riktigt bra:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar