söndag 23 februari 2014

Slut på skidhelgen i Saxnäs

På kort visit i vinterlandet

Hemma i Umeträsket igen nu då som envisas med att bjuda på det grådassiga plaskväder vi tvingats utstå hela denna s.k. "vinter". Trippen till inlandet bevisade dock att den riktiga vintern fortfarande existerar! Västerbottens-fjällen is the place to be.
Vi tillbringade två nätter på Saxnäsgårdens vandrarhem med alldeles fruktansvärt god mat på tallrikarna vid varenda måltid. De tillagade renstek och röding som ingen annan, frukostbuffén var fullspäckad, luncherna utformade för snabb och rejäl återhämtning mellan förmiddags- och eftermiddagspass. Mellan matpauserna åkte vi lite skidor, drack nån öl, satt i en bastu, plaskade i poolen och myste i annexet. 

På förhand visste jag inte mer om längdspåren än det spårkartan och spårbeskrivningarna avslöjat. Det visade sig dock rätt snart att de kanske inte riktigt stämde med verkligheten. Alla spår på kartan fanns inte uppdragna nu och de spår som beskrevs som enkla och bara lätt kuperade var så pass utmanande att alla partier inte riktigt låg inom min förmåga. Jag lärde mig ett och annat iaf, delvis den hårda och förödmjukande vägen. Jag gillar inte riktigt den vägen kan tilläggas. 
Av de inför helgen planerade 9 milen blev det bara ynkliga 4. Det var alltför många saker som sket sig för att jag skulle få till någon större mängd vettig åkning i någorlunda fart. Men jag ska inte älta allt som gick fel här i bloggen, även om jag är lite besviken överlag på så få mil. Tar och redigerar några bilder från kameran istället och hoppas de minnena överskuggar alla tristare detaljer med tiden. Visst är det såhär en vinter ska se ut? 








Spårkarta och lite annan (väldigt sparsam) info om spåren hittas här: http://saxnasspar.blogspot.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar