fredag 20 december 2013

Ska man ha en heldämpad XC-29a?

På Gran Canaria tog jag chansen att testcykla en 29-tummare för första gången på riktigt, en heldämpad Cannondale Rush. Var ju ett bra läge att prova om de lever upp till allt som sägs om dem. Och ja.. det tog väl inte lång stund innan det kändes hur lättrullade de var, nästan som att man med mindre kraft kunde nå högre fart. För mig som är lång var de större hjulen och den geometri de medförde inget som helst problem heller, de kändes som hemma direkt.

Cannondale Rush
Jag har klurat ett tag på att ta steget mot större hjul, när jag skulle köpa Enduron t.ex. funderade jag över 29"-varianten en stund också. Men jag är inte lika övertygad om de större hjulens förträfflighet på den typen av hoj. Och jag oroade mig också lite för det här med vikten och manövrerbarheten. På en XC-cykel tror jag däremot att de kommer mer till sin rätt.

Kanske lite skeptisk i förväg...
Cannondale kändes lättrullad på slät väg och fortsatte så när vägarna blev sämre, gropigare och stötigare. Storhjulen rullade över det mesta med bibehållen fart, där små hjul skulle ha fastnat i lite mer. Samtidigt kände jag tydligt det som jag befarat med de större hjulen: det blir mycket svårare att få till de här små hjullyften över kanter och gupp, som jag gärna brukar vilja göra. Hur mycket det beror på storhjulen relativt just den här cykelns geometri låter jag väl vara osagt. Det gjorde det iaf mindre roligt att köra över småstöket, jag föredrar att jobba mer aktivt på cykeln. Fast då man ska cykla med mer fart är det troligen mer energieffektivt att ha det bättre rullet på sin sida och inte ödsla kraft i onödan.
Nöjd efter första klättringen.
Om min kära Canyon Nerve XC ska behöva pensioneras någon gång ligger det väldigt, väldigt nära till hands att ersätta den med en 29er. Det kanske rentav inte finns annat att välja på i XC-segmentet vid den tiden? Väldigt många tillverkare som helt slopat kortslagiga 26-tummare ju!
Fast ett som är säkert är att det INTE blir en Cannondale Rush då, maken till ful cykel alltså... Behöver inte lägga ner många minuters surfande för att skaka fram en hel hög betydligt mycket snyggare kortslagiga 29 tummare.

Ersätta en Canyon med en annan Canyon kanske? 



En till Specialized som kan pola med den jag redan har?
Den snyggaste hittills lär dock vara Rose Root Miller, riktigt cool cykel! Brukar inte riktigt gilla designen på Rose men den här är läcker:

Jag är inte riktigt i startgroparna för att köpa en ny cykel för tillfället, men man måste ju börja planera för ev. nytillskott i tid :-)

6 kommentarer:

  1. Klart du ska ha FS!
    Rose eller Canyon är ju klart mest cykel för pengarna..

    Kör hårt!
    / Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, svaret är så enkelt alltså! Fast det kan ju sägas om de flesta cyklar: "Klart man/du/jag/hen ska ha en XX!" :-)
      Man kan iaf aldrig få nog av cyklar, det är då ett som är säkert i alla fall.

      Radera
  2. Behöver du provcykla en Nerve AL 29" så är inte jag sen med att låna ut min hoj. Dock i storlek S, så den kanske är för liten för att komma till rätta.

    /Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för erbjudandet! Jag kör vanligtvis storlek M, men för att klämma & känna funkar vilken storlek som helst. Ska hålla dit erbjudande i åtanke den dagen jag börjar närma mig att trycka på köpknappen :-)

      Radera
  3. http://dirt.mpora.com/news/dirt-magazine-26v29-bonus-feature.html ang AM / Enduro hojar i 29 tum. Hittade din blogg när jag letade (letar) efter kontaktuppgifter till Bygdsiljum. Cheers says MP - som oxå bifogar en länk till sin PB profil så du kan se vem som läser. Känns lite stalkigt att skriva anonyma kommentarer. http://www.pinkbike.com/u/magnepange/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja MP! Det är alltid intressant att fördjupa sig i argumenten kring 26 vs 29. Eller för den delen 27.5" också, som komplicerar saken lite ytterligare. Det har verkligen blivit förvirrande med alla storlekar hit och dit och vilken av dem har framtiden för sig? Har svårt att tänka mig att de tre storlekarna kommer samexistera en längre tid inom alla cykelsegment.
      Hoppas du hittade det du behövde gällande Bygdsiljum till slut!

      Radera