fredag 13 maj 2016

Dags att panikmeka igen

Ett vårtecken

Begriper inte hur svårt det ska vara att serva cyklarna på hösten eller vintern, när de ändå inte används så mycket och ev. hjälp från cykelverkstan går mycket snabbare att få! Gaaah, står här igen mitt i den grönskande våren och förbannar min dumhet. Säsongen är ju igång men min fina Enduro är inte i körbart skick ens en gång. Canyon har jag varit lite snabbare med, även om det var i grevens tid den blev hjälpligt färdig också. Den lämnade jag faktiskt in på verkstad, hade ju en spricka i sadelstaget och behövde få det plus några lager bytta samt en bakdämparservice. Inget jag har verktyg för att fixa själv (ännu) så med varm hand lämnade jag bort det.
Hade iofs inget verktyg för att öppna upp min kärvande sadelstolpe heller, men det arbetet såg så enkelt ut att jag skaffade det som saknades, vilket var en universalöppnare från Biltema. På förpackningen stod nåt om att skruva loss oljefilter med den? Nå, till sadelstolpen funkade den prima åtminstone, kan tänka mig den greppar superbt på vrånga syltburkar också!
Command Post är en jämförelsevis simpel höj-och-sänkbar stolpe, styrs med vajer, mekaniskt innanmäte, luftdriven höjning, tre fasta låslägen. Förutom att den nu kärvat ihop av gucka har den skött sig exemplariskt genom åren, vilket är mer än vad som kan sägas om de flesta blingigare hisstolparna där ute av klagomålen på diverse cykelforum att döma. Dessutom är stolpen lättservad, tog mig inte alls lång tid att få isär OCH få ihop stolpen. Bytte vajer till reglaget också, nu verkar allt funkar prima igen :) Återstår bara att fixa resten av cykeln...

Universalöppnare på plats.


Äckelgucka.

Succé!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar