fredag 29 juni 2012

Spaghettiben och hoppträning

Konstaterade förra veckan att det var ingen höjdare att kombinera styrketräning för rygg med distanspass landsvägscykling på samma dag. På samma tema kan jag, föga förvånande iofs, dra slutsatsen att det blir onödigt tungt att köra ben i gymmet följt av en stökig mountainbikerunda. Inledde alltså dagen på IKSU med att böja och pressa med benen. Nya övningar för dagen var benuppdrag (som jag läste om på Selstamopia) samt raka mark. Känns som jag börjar få allt bättre koll på hur jag vill utforma kompletteringsträningen för att öka benstyrkan. Rörligheten, eller snarare bristen därav, är dock fortfarande ett stort problem, men en sak i taget.

Spaghettibenen till trots så var det förstås grymt skoj ändå att surfa fram över rötter och sten här på kvällskvisten. Rundan avslutades med lite teknikträning med fokus på trappor. Tanken att man kan cykla UPPFÖR trappor har liksom aldrig slagit mig tidigare, men när man med egna ögon får se att det går utan större problem så var det väl bara att testa. Och se - det gick ju! Visserligen bara en fyra trappsteg uppåt, men ändå! Man får börja smått. Sen körde vi lite skuttande utför nämnda trappor dessutom, bra träning för att behärska hopp och få känsla för hojen i luften.


2 kommentarer:

  1. Det där med hoppträning verkar ha smittat av sig :D
    //Yvonne

    SvaraRadera
  2. Tänk så fort saker sprids :)

    SvaraRadera