torsdag 16 februari 2012

Mål och mening med styrketräningen

Hade lovat benen vilodag idag, träning gör ingen nytta om inte musklerna får återhämta sig.
Överkroppen däremot har ju inte fått slita så hårt på sistone, så det var dags för ett styrkepass på gymmet. Nybörjarökningarna har nog avstannat, för nu börjar det känns tungt på riktigt och vikterna har stabiliserat sig.

Därmed har jag hamnat i ett läge där jag måste börja fundera mer specifikt över mål, mening och upplägg av styrketräningen för överkropp. Min förhoppning är att den ska komma cyklingen till godo, då tänker jag förstås i första hand på mountainbikecyklingen, där jag ofta känt mig begränsad av bristande styrka. Även om det i mångt och mycket är en fråga om teknik, så krävs ändå ett visst mått av styrka för att parera och navigera cykeln mellan och över hinder. Och man måste ha uthålligheten att orka göra det även efter en och två timmars stökig skogskörning.
Att styra cykeln genom terrängen ställer inga egentliga krav på maxstyrkan, utan det är uthålligheten som fäller avgörandet och därmed borde jag inrikta styrketräningen åt det hållet.  En stark överkropp ger även bättre kraftutveckling i benen, bålstyrkan t.ex. är viktig ur den aspekten. Det tål att tänkas på det här, jag ska nog ta och konsultera Google för att se vad andra cyklister hittar på.

Tills vidare kör jag på med mitt nybörjarprogram enligt standardmall i gymmet. Har ju trots allt bara styrketränat regelbundet i knappa två månader så det är ju ingen brådska med att komma fram till Det Optimala Träningsupplägget™.

2 kommentarer:

  1. Du kan ju googla på Lance armstrong workout. Snubben satsar på funktionell träning för överkroppen, kettlebells +annat. Tror han har tillåtit sig bli lite tyngre nu när han inte är i topp längre, snubben har blivit rätt fit. Funktionell träning tror jag är väldigt bra. Bygger upp hela kroppen och lär musklerna jobba ihop, och personligen tycker jag det är roligare.

    Huh, jag börjar ju nästa spamma...

    / Jonatan

    SvaraRadera
  2. Bra tips Jonatan!
    Nu fick jag lite mer att googla på. Fortsätt gärna spamma om du kommer på fler bra idéer :)

    SvaraRadera