tisdag 14 februari 2012

#£%§!!* bakväxel h-e!! + en cykeltur

Efter senaste tidens frekventa spökväxlingar och icke-växlingar så kunde jag inte skjuta på det längre, dags för bakväxeljustering på mountainbiken. Det finns riktigt bra guider på nätet, t.ex. här på happymtb. Men det som ser så enkelt ut på bild är något helt annat i praktiken. Åtminstone när jag håller i skruvmejseln :-/
Det krävdes några haranger av barnförbjudna ord (jag är vanligtvis en mycket stillsam människa...) innan det till slut ordnade sig och växlarna flög i med en distinkt exakthet värdigt en fultysk.
Dags för en rejäl cykeltvätt snart! Vän av ordning noterar förstås
att skruvmejseln är felplacerad med tanke på växelns läge.
Slängde på vinterdäcken för några veckor sen, Nokian Extreme 294. De är inne på 3e säsongen nu, har bara tappat 3 dubb bak och 1 fram. Bra kvalitet!! De ger riktigt bra grepp på is, men just ikväll hade jag klarat mig minst lika bra med vanliga däck med tanke på det nyfallna täcket med pudersnö.

Och så dagens cykeltur då. Körde MTB på vägar och cykelvägar upp till Ersmark, det gick relativt smärtfritt. Sen blev det motvind hemåt, mot istaggiga snöflingor som blästrade hela ansiktet. En glad, ouppfostrad och väldigt okopplad hund hängde mig i hasorna bortanför Ersboda. Väldigt frestande att bara trampa på och se hur långt den ville hänga med, men snäll som jag är(?) så stannade jag till så matte kunde kalla in sin kära vovve igen. 

Fick göra ett par stopp under turen och rensa drivlinan från snö, min fina bakväxeljustering hade jag inte mycket för när alla smådrev och rulltrissorna sattes igen. Det blev inga foton från turen, men den som vill kan ju ta ett helt vanligt, vitt A4-ark och placera 2 dm framför näsan, det ger en hyfsad bild av dagens tur. 
Det var nästan snudd på misärträning det här, men både ben och flås hängde i hela vägen så helt miserabelt var det trots allt inte. 27 km och 1.5 timme kan jag föra in i träningsdagboken idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar