lördag 11 februari 2012

Försökte hitta mjölksyratröskeln...

Försökte mig på att pejla in mjölksyratröskeln idag. Jag funderar på att göra ett riktigt konditionstest i ett testlab, men innan jag får tummen ur så tänkte jag testa vilka uppgifter jag kan få fram på egen hand.
På flera ställen så finns det beskrivet ett simpelt protokoll för att hitta sin mjölksyratröskel, t.ex. på livestrong.com. Kort beskrivet: efter 10-15 min uppvärmning så följer 30 minuters hårdkörning på så jämn och hög ansträngning man orkar med, snittpulsen under de sista 20 minutrarna motsvarar ungefär ens mjölksyratröskel. 
Så jag tog mig till gymmet, parkerade baken på en motionscykel och körde igång. Resultat: snittpulsen, alltså mjölksyratröskeln landade på 95% av maxpuls, typ motsvarande 91% av VO2max. Helt bisarra siffror som absolut inte kan stämma - det är ju för tusan vad eliten ligger på. 
Min starkaste misstanke om felkälla: värmen... Det är varmt på IKSU och jag svettades som en gris. Det är visat sedan tidigare att träning i värme ger högre hjärtfrekvens vid samma ansträngningsnivå (Stannard & Thompson [1998] Sports Coach 21:36-37 brukar refereras i detta sammanhang). 

Så det blev ett tämligen ovärt pass, med tanke på hur jobbigt det var och så oanvändbart resultatet blev. Men det blev ju lite träning iaf, både för hjärta och pannben. 

För att följa upp med något mer positivt så är jag nu tämligen nyfiken på de nya träningscyklarna IKSU skaffat; Wattbike. Utan att veta hur de fungerar och utan medföljande instruktioner hade jag inte så mycket nytta av dem idag, men nu har jag kollat in deras hemsida och på youtube finns några beskrivningar av dem så nästa gång ska jag testa dem på allvar. Verkar riktigt intressanta! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar