söndag 19 februari 2012

Intervaller på en Wattbike

Nämnde tidigare att IKSU införskaffat Wattbike, två stycken t.o.m. Det hörs väl på namnet, men med de här testcyklarna så kan man alltså se vilken effekt man har i benen. Och inte bara det, man ser kadens, "hastighet", en grafisk presentation över rundtrampseffektiviteten, en kraftjämförelse mellan höger och vänster ben etc etc. En summering över cykeldatorn finns här.
Så efter att ha kollat några instruktionsfilmer så tog jag och körde ett pass med 4x4 min intervaller på Wattcykeln. Jag lyckades inte prestera några imponerande wattsiffror, men det gav utslag på monitorn iaf, annars hade jag blivit knäckt på riktigt, haha!!
Låg ganska stadigt på ~200W under intervallerna. Power-to-weight ratiot är mer intressant dock, så jag outar mig som en klenis och medger att det bara motsvarar 3.4 W/kg kroppsvikt.
Men hur mycket är det då undrar den som inte är insatt? Svenska cykelförbundet/Fredrik Ericsson har knåpat ihop en tabell över effektutveckling i sin Elitplan för svensk cykelsport (pdf finns för nedladdning på SCF hemsida).
Nu vet jag inte exakt vad 4x4 intervaller motsvarar i effektutveckling under ett 5-minuterstest, men det torde hamna i ungefär samma storleksordning? Det ger i så fall att jag klassar in mig i den lägre skalan bland motionärer, åtminstone med avseende på aerob effekt. Det kan iofs vara rimligt med tanke på att det bara är knappt 5 månader sen jag strukturerade upp min cykelträning och började på att cykla ordentligt. De senaste årens "cykelträning" har det just inte funnits någon tanke eller progression i, men det är aldrig för sent att tänka om. Nu har jag iaf fått några siffror som jag kan följa upp om ytterligare några månader, fortsätter jag träna så borde siffrorna se bättre ut framåt sommaren! 

Hade god hjälp av min inneboende djävul för 
att orka pressa på igenom alla intervaller! 

2 kommentarer:

  1. Men hej!
    Kul att du hittade in till mig och min hemsida för dig känner jag också igen! Som du själv sa så utmärker sig cyklister lite extra. Kör du ngon landsväg? För om du gör, så får vi ta oss turer i vår. Brukar du köra med Gimonäs?
    Vi ses på IKSU!

    SvaraRadera
  2. Hej! Det händer att jag lämnar skogen och kör lite landsväg ibland, men jag har inte tränat med Gimonäs, har inte riktigt...vågat. Funderar på att göra det i år, kanske delta i deras Bikeboost linjelopp också. Tar gärna några turer när snön smält undan och solen värmer lite mer!

    SvaraRadera