lördag 6 juni 2015

Kollade MTB-slingorna på I20

Dagen gick i blått och blött

Fnulade lite på vägvalet inför She Rides-passet idag, har länge varit sugen på Tavelsjöleden som ännu är obesökt i år, å andra sidan är där väldigt blött när det regnat som det nu gjort hela våren. Närmare till hands låg istället de uppmärkta, nya MTB-spåren som Gimonäs CK snickrat ihop (well done boys!). Betade av tre av dem så långt vi nu kunde följa dem. 
Började med blått, den ursprungligaste av de tre. Den var lerig nanting, trots hedervärda insatser med små brobyggen över djupa blöthål var den ändå för blöt för att komma till sin rätt. Ändå lite knixig/kul och jag satte inte alla passager på första försöket. Mot slutet försvann dock skyltarna för oss och vi fick trampa lite barkigt motionsspår för att komma till mål. 
Lätt eller svår? Tsss, dum fråga ;)
Sen satte vi fart längs grusvägen upp mot Ersboda och efter viadukten över E12:an såg vi skyltarna för den nyaste blå-röda banan. Vi slängde oss in på stigen så fort vi kunde för att komma bort från grusvägen! Det var en trasslig stig, kurvig, jag blev alldeles yr och bortkollrad. Den var mindre teknisk, det var bara trampa trampa trampa som gällde, många kurvor med igångdrag och mer uppför än utför vad det kändes. Vi styrde av den när vi nådde det stora risupplaget/soptippen där jag fått veta att den blå-gula banan utgår ifrån. Tror vi missade starten och körde slutslingan av den först, sen hoppade vi in lite mer mittpå och följde spåret så länge den var hjälpligt skyltad. Det sträckte sig inte så långt innan vi tappade bort spåret och improviserade oss fram på några snirkelstigar med partier som mest liknande en pumptrack :) 
Kul grej vid risupplaget!
På väg tillbaka såg vi några av skyltarna igen och det parti som blivit kallat dödsbranten. Såg för kul ut för att bara passera, fastän det nu hade börjat droppa från himlen igen. Annika och jag for upp till topps för att kolla nerfarten, lite lurig sak med smalt spår men ändå ett roligt inslag. Tumme upp! 
Canyons nyservade gaffel verkar fungera bra.
Därefter började det droppa och blåsa mer på riktigt. Ska det här förbaskade regnet aldrig upphöra?! Det har ju redan varit den regnigaste och solfattigaste maj på 100 år, ska juni måst fortsätta i samma anda...? 

3 kommentarer:

  1. Hittade din blogg när jag googlade på MTB-cykling. Har precis köpt en MTB för att börja cykla och för att börja GILLA att cykla. Har alltid avskytt att cykla, men min son (12 år) älskar det och vill så gärna ha med mig på det. Och jag VILL så gärna gilla det!
    Jag HOPPAS det blir ett nytt riktigt brinnande intresse här! ;-)
    Jag är rätt klumpig av mig... Har du något tips till en klumpig, nybörjare som egentligen avskyr att cykla, men vill ändra sig? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erik svarade väldigt bra här nedan och jag kan bara instämma i allt det han säger. Vill också tillägga att det är värt att undersöka om det finns en träningsgrupp i din närhet som kör nybörjarpass: cykelklubbar, Friluftsfrämjandet, Facebook-grupper etc. Det är jättenyttigt att dels se på hur andra cyklar, dels att få tips från någon som ser hur just du cyklar och vad du kan förbättra!

      Radera
  2. Börja lugnt och fint är mitt tips. Är man lite klumpig är det bra att man vet det då man ganska snabbt kan hamna i trubbel i skogen annars. Know thy limits med andra ord. Hellre kliva av och gå ner eller upp istället för att halta hem.
    Utöver det är det träning och faktiskt kolla Youtube efter tips, bra att få med sig grunder i hur du ska stå och förhålla dig till cykeln. Att få lite koll på grunderna om svänga, bromsa, växla m.m sen är det ut i spåren som gäller.
    Rulla samma sträcka eller rolig bit stig ett par gånger om är bra också för att få in känslan.
    Lycka till, du är snart fast i detta du med om du inte råkar ut för någon skada :-P

    SvaraRadera