måndag 8 september 2014

Oklar halvkrasslighet och tid för tankar om Vasaloppet

Nervös inför vintern

Matt i kropp och huvud, är det en märklig förkylning som spökar eller något annat? Jobbar iaf som vanligt, bara cyklingen är lagd åt sidan. Ägnade helgen åt svamp- och bärplockning  istället. Annat "spännande" som hände förra veckan var att vi bokade boende utanför Sälen lagom till Vasaloppshelgen. Samma ångest jag kände när anmälan var fullbordad bubblade upp igen. Jag har ännu inte förlikat mig med tanken på de 9 milen mellan Sälen och Mora. Hatar att älta saker jag ändå inte har kontroll över, ändå poppar det upp var och varannan dag. Just för tillfället finns faktiskt inte ett endaste smack jag kan göra i förberedelseväg, inte förrän snökanonerna på Nydala gått igång och jakten på skidmil och teknik kan börja. Mentalt är jag verkligen inte "där" ännu för denna utmaning, det är något som får komma när träningskalendern fyllts med längdpass. Sjukt onödigt att ödsla energi i förväg på dumma tankar, slå något hårt i huvudet på mig - någon, snälla!
I övrigt googlar jag på hur man kokar blåbärssylt på bästa sätt och försöker undvika att associera det till blåbärssoppa (och vasalopp).

Fina spår i Saxnäs i början av året.

2 kommentarer:

  1. Finns väl en del träning man kan förbereda sig med även om det inte finns snö, lite tips:
    http://www.langd.se/kom-igaang-med-din-vasaloppstraning.5120381-86106.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det mesta av det där tränar jag ju ändå, grundformen jag har tränat mig till genom cyklingen är den jag förlitar mig på uthållighetsmässigt och den kommer förstås upprätthållas hösten igenom. Det som kommer knäcka mig i skidspåret är mer det faktum att jag har nära på ingen kontroll och teknik på skidorna i snö! Några stakpass på inlines ska jag försöka köra, annars väntar jag bara in snön.

      Radera