onsdag 15 januari 2014

Nya knäskydd för skogs- och utförscyklingen

Varför shoppa cykelprylar i januari?

Måste byta ut mina knäskydd, efter drygt två säsonger så har de gamla gått ut sig rätt mycket, spännbanden är slappa och meshtyget börjar lösas upp. 661 Kyle Strait har tjänat mig väl och räddat mina knän jag vet inte hur många gånger! Men nu får de förpassas till reservlagret djupt inne i garderoben.
Har spanat ett tag efter nya och inväntat rätt realäge. Förra veckan slog jag till hos bike-discount.de. Knappt hann jag tänka "Jetzt kaufen!" innan leveransbeskedet kom och sen plingade posten på dörren. iXS Slope Evo ska skydda och värma mina känsliga knän framöver när jag brötar mig fram längs steniga stigar och rullar utför små berg.
De har en rejält hård kupa över knäskålarna som vid ett snabbt test här hemma på golvet dämpar smällar riktigt bra. Utöver spännbanden både i över- och nederkant sitter det silikon på insidan som jag hoppas ska hålla skydden väl på plats. Jag gillar också att de har mjuk padding på sidorna, skyddar knäna bra då jag ofta brukar lyckas smälla in dem i överröret.
Återstår då att testa dem på cykel! De känns rätt bekväma att ha på sig nu, kan dock bli en annan sak efter några timmars trampande i värme. Frågan är väl när man ska få chans att svettas in dem ordentligt, om tre månader kanske? Eller är det optimistiskt i överkant?


2 kommentarer:

  1. Mkt bra val! Både jag och Maria har varit grymt nöjda med våra. Jag tycker både att de sitter skönt = inte skaver och inte hasar ned, och att de har hållit jäkligt bra. Jag gick ju från Sweet's betydligt dyrare knäskydd till likadana som du har, och jag tycker att det var ett ordentligt uppköp. Väl handlat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom på det efter ett tag, att de såg väldigt bekanta ut :) Låter bra att ni är nöjda med dem, det lär jag nog också bli, bara jag får tillfälle att använda dem! Det har inte varit den mest inbjudande cykelvintern hittills...

      Radera