måndag 16 juli 2012

De nya Shimano Saint-pedalerna

Nu har jag kört några rundor med de nya pedalerna - Shimano Saint MX80. Kan säga såhär, att jag har nog aldrig klagat över greppet på de gamla MX30-pedalerna, men den nya modellen är flera snäpp bättre! De fann varandra direkt, mina Teva Links och Saint-pedalerna. När sulan hamnar mot pedalen så sitter den där. Även på stökiga, leriga stigar så är greppet riktigt bra och vid kortare luftfärder har det heller inte varit några problem.
Det finns utrymme att peta i ytterligare två skruvar i ytterkant av pedalerna, men jag är tveksam till om det behövs.
Utseendemässigt är MX80 ordentligt mycket snyggare och smärtare. Svårt att säga om den lägre profilen har gett färre islag i knölig terräng, det har blivit några stenkontakter under rundorna men det kommer man ju aldrig undan helt.

Lite jobbigt att pedalerna levererades med en liten spacer på varje skruv, för att inte ge för långt utstick stod det i instruktionerna. Att köra med skruvarnas fulla längd utan spacer skulle visst kunna ge rejäla rivskador vid benkontakt, men det är ju större risk att halka av och skrapa emot pedalen med avkortade skruvar? Hur som helst, rivsår på smalbenen är väl något man får räkna med när man har plattformspedaler, så det blev till att skruva ur varenda skruv för att peta bort alla spacers. 
Saint-serien är inriktad mot all-mountain, freeride och downhill. Men nog tycker jag pedalerna gör sig bra för stigcykling också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar