måndag 17 november 2014

Cykeln som försvann eller Så skyddar du din cykel

Skydda din älskling

För nån vecka sen funderade jag högt över mina gamla cyklar som jag sålt vidare, var de hamnat och om de rullar än. Jag har haft ännu en omtyckt cykel i min ägo som jag inte nämnde då. Det var en relativt simpel mountainbike, en Cube hardtail som köptes billigt från Tysklandet som skulle användas till vardags- och slaskcykling. Tänkte att en så pass anonym och oblingig cykel ska jag väl våga parkera på stan eller på campus. Då hade jag ett cykelstöldsförsök i nära minne, eller det var faktiskt en stöld, en tjyv som kånkade iväg på min vita och med två lås låsta Focus-MTB (låst men icke fastlåst) - det var bara tur att tjuven omedelbart uppmärksammades och cykeln kunde återtas. Därefter kändes den cykeln lite för dyr för att lämnas obevakad utomhus.
Den mattsvarta Cube:n var ganska basic utrustad fast fick ändå nästan lika mycket kärlek som övriga cyklar, jag uppgraderade den lite smått, bättre bromsar, skönare sadel, service regelbundet osv. Samtidigt smälte den gaaanska väl in i massan av allehanda hojar i de flesta cykelställ. Sen gjorde jag ärketabben att lämna den ute över natten, låst med ett rejält bygellås men icke fastlåst. Då kan man ju ge sig den på att det klåfingriga tjuvpacket slår till, de som inte kan skilja på ditt och mitt. Småslantarna jag fick från försäkringsbolaget i ersättning täckte inte mina sårade känslor, jag gillade cykeln, hade pysslat om den och gjort den till min på mitt sätt. Historien om Cube-cykeln slutar ändå inte där, återkommer till den i slutet av inlägget.


Som vardagscyklist måste en ju ändå lämna cykeln utanför affären ibland och det vill åtminstone jag kunna göra utan att för den skull behöva cykla runt på ett rostigt härke helt utan pengavärde. Här är mina tips för att förbättra oddsen att cykeln står kvar där du lämnat den:
  • Sätt låset genom ram och minst ett hjul - för att göra det svårare för tjuven att bända eller såga av låset utan att göra åverkan på cykeln. 

  • Lås fast cykeln i ett stadigt föremål - cykelställ, lyktstolpe, räcke, stadiga saker! Undvik mindre stolpar typ P-skyltar o dyl, såna sitter inte alltid fast förankrade i marken utan kan lätt lyftas upp. Detta för att stoppa de mest spontana cykelstölderna. Se även punkten ovan, lås fast både ram och hjul. 
  • Se till att låset är SSF-märkt - dessa är testade och godkända enligt en viss standard. Skulle tjuven ändå vara framme brukar försäkringsbolagen kräva att cykeln varit låst med just ett SSF-märkt låst för att full ersättning ska betalas ut. Hänglås och kätting i klass 2 är också godkänt. Du hittar en aktuell lista över SSF-märkta lås här: www.stoldskyddsforeningen.se (sök på cykellås för att filtrera listan).
    Några exempel på olika modeller av godkända lås: 
 HipLok D

 Abus 1000 Granit Steel-O-Flex

Abus 6500 Bordo X-Plus

Dessa och fler lås hittas här: http://www.bikester.se/cykeltillbehoer/laas.html
  • Förvara cykeln inomhus, ffa nattetid - när alla sover får tjuvarna jobba ostört. Ju längre tid du ska lämna din cykel desto viktigare att den står inomhus! 
  • Var uppmärksam på: om ditt lås vandaliserats så du inte kan låsa upp det, tillkalla omedelbart hjälp - det är ett vanligt trick att tjuvarna på så vis plomberar vissa lås för att kunna återvända senare (under natten vanligtvis) med riktiga verktyg för att bryta upp låset och stjäla cykeln.  
  • Har du en fin, ganska dyr cykel? Lämna den aldrig utom armlängds avstånd över huvud taget, sitt helst på den hela tiden, låt den flytta in hos dig och pryda sin plats i din boning när du inte sitter på den. Tyvärr är det så, rent krasst, att fina saker kommer att stjälas om de står obevakade. Låt din cykel bli del av din inredning och ditt familjeliv, hämta inspiration till stilfull förvaring i en av mina favorittrådar på happymtb: Cykel i lägenhet. Luras heller inte att tro att balkongen eller uteplatsen är en säker plats, har sett alltför många inlägg om cykelstölder från balkonger - även några våningar upp. Om balkongen ändå är din cykelparkering - se punkt 2, lås fast cykeln! 
Richie the Racer på en Topeak väggkrok
där han sällskapar med mina knäskydd.
Topeak OneUp


Epilog: Tillbaks till min stulna Cube, vad hände med den? Jag polisanmälde förstås förlusten enligt konstens alla regler, fick ersättning från min hemförsäkring och gick vidare i livet. Lade mig till med vanan att ändå spana av cykelställ runtom i stan utifall att cykeln fanns kvar i mitt närområde. Två år(!) efter stölden fick jag faktiskt syn på den till slut!! Parkerad utanför en större matbutik i stan. Den såg för bedrövlig ut, rostig och trasig. Fick nästan en liten tår i ögonvrån, sen blev jag förbannad. Visserligen var det ju inte min cykel längre, försäkringsbolaget var ju den rättmätiga ägaren, men inte fasiken skulle en tjyv få cykla runt på min gamla ögonsten. Ringde polisen och satte mig att bevaka cykeln tills den blåvita bilen dök upp. Polisen kollade upp ramnumret på cykeln och konfirmerade att det fanns en stöldanmälan, sen trollade han fram en bultsax ur bilen och klippte lätt loss det tunna vajerlåset (tänk på punkt 3 här ovan) den var fastlåst med och tog med sig min gamla cykel bakpå polisvolvon. Där tog historien slut, jag vet inte var den cykeln hamnade sen, förmodligen skroten ty den hade misskötts något alldeles bedrövligt under de två år den varit ifrån mig. Känns ändå bra att ingen tjuv eller hälare rullar omkring på den längre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar