söndag 26 oktober 2014

Mina gamla cyklar - var är de nu?

Fråga utan svar?

Förväntar mig inte att någon vet, men det vore bra kul att få reda på vad som hänt de tvåhjulingar jag haft i min ägo. Tjänar de sina nuvarande ägare väl? Är de fortfarande i rullbart skick? Har de fått lika mycket kärlek som de fick av mig på den tid det begav sig?
Det har alltid känts i hjärtat när en cykel lämnat mig, även om det inneburit att en ny tagit plats istället. Jag räknar nästan med att andra inbitna cyklister kan känna detsamma? Däremot tror jag det framstår som väldigt märkligt för icke insatta, det är ju "bara" en cykel. Fast då har de förmodligen heller inte möblerat sitt vardagsrum som kombinerad cykelgarage/cykelverkstad. Eller som i förra läggan, där cyklarna hade ett helt eget rum! Lyxigt värre. Fast nu var det inte cykelinredning som var ämnet, utan historia - mina gamla hardtails, jag hoppas de har det bra där de nu är!

Focus Fatboy - min första riktiga MTB. Riserstyre med barends, ekerreflexer, stöd, fastmonterat lås, hållare för bygellås, anskrämliga stänkskärmar, halkiga standardpedaler, stor o tung o fluffig sadel. Kombinerad skogs- och pendelcykel, dum idé från början till slut. Dessutom en storlek för stor. Trots att jag gjorde ungefär varje nybörjarfel som tänkas kan var det ändå Focus:en som tog mig ut på mina första skogsstigar. Såldes till en kille i stan som tänkte sig börja motionera MTB och ha den som cykla-till-jobbet-cykel. Såg den ett par gånger efter ägarbytet, fast nu har det gått några år sen sist.


Cube LTD Team - efterföljaren som var bättre anpassad både till mig och till att cykla med i skog. Lätt, rapp, väl utrustad, rätt utrustad, det var en fin hoj! Och jag kan ibland sakna att ha en hardtail, den fick dock lämna plats för heldämpade Canyon när den dagen kom. Såldes till en kille i Skellefteå som motionerade och hobbytävlade i MTB.


Jag hoppas de har det bra, var än de nu är!

2 kommentarer:

  1. Tänk om man fick veta! Min första racer skickades till Jönköping..undrar om den fortfarande rullar? Kul inlägg Karin :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske starta ett cykelregister, likt bilregistret, för att få reda på om och var cykeln fortfarande är i körbart skick eller om den blivit avregistrerad/skrotad/reservdelshoj.

      Radera