torsdag 10 juli 2014

Utförsåkning i Måttsund, Luleå

Sista posten om Norrbottenscykling, del III

Vi hade hört/läst/sett filmer från en slalombacke i Måttsund där tappra och händiga själar byggt och bygger leder för downhill. Det lät för lockande för att låta bli, alltså hade vi tagit med DH-prylarna på vår semester också. Tyvärr gick det ingen cykellift i backen, vi får intala oss att det är fostrande att förtjäna sina egna höjdmeter.


En svettig promenad senare med mjölksyrastinna vader fick vi så utforska vad backen hade att bjuda på. Började flowigt och välbyggt i skidbacken:



Inne i skogen vid sidan om backen blev leden mer av naturstig, stenar, gropar, branter, skoj!!



Brant passage! Ser ut som en XC-gaffel i fronten :) 
Fråga mig inte om källa, men jag har för mig att fallhöjden är omkring 120 meter i Måttsundsbacken, det finns alltså inte så mycket att spela med för att göra cykelleder - men jag tycker att de hittills lyckats riktigt bra. Det var lagom svårt att ta sig ner, första gången krävde nåt stopp för att kolla stenar och cykelbara linje, sen gick det fint att i lagom fart rulla alltihop. Vill man köra riktigt snabbt så blir utmaningen genast mycket större, inget jag hade några planer att ge mig på, jag hade väldigt kul med att bara rulla lite fint :) Jagad av denna fina som väl hade minst lika kul hon. Hoppas på att få återbesöka en än mer utbyggd backe nästa sommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar