fredag 6 december 2013

Snöyra vid Grössjön på en sprättig Canyon

Hade listat flera tråkiga måste-göras-saker inför denna lediga fredag, tänkte jag skulle kliva upp tidigt och duktigt beta av alla grejer på listan. Det sket sig i och med att jag inledde dagen med att snooza 1½ timme. Och direkt jag lämnade sängen slog träningssuget till med full kraft, jag kände i hela kroppen att idag, idag ska det minsann cyklas! Snö, blåst, mörker - inget skulle stoppa mig. Jag slevade i mig frukostgröten på rekordtid och drog ut Canyon på första bästa skogsstig, dvs Nydala-stigarna med riktning mot Grössjön. Canyon var på topphumör och stegrade sig vilt över rötter och sten, sprätte sig fram längs krokiga stigar och jag hade fullt sjå att hänga med :-) 5 minusgrader bekom oss inte, det blev rätt svettigt tämligen omgående. 


Ganska färglöst i skogarna denna dag och ljusare än så här blev det inte vid mitt på dagen. December alltså... 
Nå, att allt är snötäckt har sina avigsidor likväl som fördelar. Den uppenbara fördelen är att man inte ser hur marken ser ut och därför kan stå på betydligt hårdare längs stigarna. På andra sidan av myntet har man det faktum att man heller inte riktigt ser alla spänger som man vet ligger utspillda runt Grössjön. Bitvis var det cykling på känn där jag mer anade än såg var brädorna låg. 

Gick nästan förvånansvärt bra ändå, körde inte av på särskilt många ställen. 
Pga det ytterst spontana infallet att rejsa i skogen så körde jag ensammen, men för att ändå hamna på bild så gjorde jag en liten riggning med självutlösaren också, om inte annat så som bevis på att jag faktiskt cyklade också och inte bara lät cykeln posera snyggt i skogen. 


Och för att återkomma till det där med att inte se marken ordentligt. De roliga och fina hällarna vid Entré Barktippen var inte så värst roliga och fina idag. Svallisen härskade under det pudriga snötäcket och det här var möjligen det enda stället under dagen där det kunnat löna sig med dubbdäck, överallt annars var mina Mountain Kings helt pålitliga! 

Men för varje nackdel finns en fördel, se vad som hänt med nässelsnåren som brukar hänga ut över stigen vid Carlslid :-) Idag slapp man bränna sönder benen vid passagen. 

Fota med blixt i snöfall, alltid lika genialiskt...
Infallet att fara ut med hojen kullkastade ju effektivt alla fina planer jag hade för dagen, jag har fortfarande ohandlat, ostädat och oplanerat helgens julbak, för att nämna några saker. Men jag är in i själen glad och cykeleuforisk!! Det är värt så mycket mer :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar