onsdag 10 oktober 2012

Löpning - Backintervaller och ett 1-årsjubileum!

Fick bli ett pass tidseffektiv träning idag: alltså på med löpardojorna och ut på ett intervallpass. Joggade bort till Carlshemskullen där vi körde Quing of the Sophög i våras. Det är inget jätteberg men duger gott för några backintervaller. Sprang fyra gånger uppför den längre, flackare vägen till toppen följt av fyra sprinter uppför den kortare, brantare stigen.
En hundpromenerare iakttog min sista rusning uppför kullen och undrade sen försynt varför man frivilligt utsätter för sån här träning. Jag kom inte på något bra svar på den frågan, inte just där och då iaf, när jag kippade efter andan och försökte hålla maginnehållet på plats.
Just Do It - Nikes slogan passar väldigt bra under ett intervallpass.
Nu efteråt kan jag tänka på många bra anledningar till att köra såna här pass. På nåt skruvat sätt var det ändå otroligt skönt, även om man håller på att dö under tiden. Samtidigt undrar jag - vad i helsike var det som slog slint i mitt huvud för exakt ett år sen? Det var då jag gjorde en helomvändning i mitt liv, från att vara latmaskmotionären som tränade 1-2 (ibland 3) ggr/vecka till att dra igång en ordentlig träningssatsning och från ingenstans började träna målmedvetet 6 dagar i veckan, med start just den 10 oktober 2011. Innan dess var det jag som tittade oförstående på "träningsidioter" som pressade sig igenom pass efter pass...
Mitt utgångsläge var verkligen uruselt, det har tagit mig hela det här året bara att komma upp till vad som känns som en normalmotionärs nivå. Förutom en del formsvackor som kommit och gått så har jag gång på gång under det här året känt att "Nu, nu är jag i mitt livs form!" En otroligt sporrande känsla och en av de saker som driver mig. För jag är inte nöjd än, inte alls, om jag kunnat nå hit på ett år - hur långt kan jag komma om jag fortsätter satsa ännu ett år? Eller två år...? Tre? Kort sagt, hur bra kan jag bli egentligen?

9 kommentarer:

  1. Kul att se att du snör på dig löparskorna ibland!
    Löpning är underbart och att variera måste ju vara bra!? :)
    /Latmaskmotionären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med betoning på ibland, var lite över en månad sen senast :) Absolut att det är bra variation, men det är ju inte lika roligt som cykling ;)

      Radera
  2. Grattis till ett svettigt år!! Vilken resa du gjort Karin! Och hur bra kan du bli? Så bra som du vill:)
    Håll på många år till, det är roligt att få följa din resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker det! Visst siktar jag på att fortsätta många, långa år till. Det är kul att förbättra sig :)

      Radera
  3. Grattis och fira gött tycker jag, det är du värd! Själv har jag ett par månader kvar till jubileet men idén - den tar jag och skriver upp :) Det är först NU, efter snart ett år, som jag börjar komma upp i en form som skulle kunna kallas "normal motionär modell svagare" - men jag är på väg! precis som du!

    Och som Helena säger - lycka till med många fler år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! Visst är det häftigt att följa förbättringarna, man klarar pass som är både hårdare och längre :) Från att vara den som alltid hamnar hopplöst efter, till att placera sig lite mer mot mitten av motionärsskaran.
      Kämpa på och njut av resan :)

      Radera
  4. Så himla härlig känsla! Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade nog inte tagit mig ända hit på ett år om det inte vore för det ypperliga cykelsällskap jag haft på ett oräkneligt antal pass :) Tack för "sparringen" på stigarna :)

      Radera
    2. Men du, tack detsamma! Fyfaan vad kul vi haft på stigarna i sommar! Och TÄNK nåsåjävulskt bra det kommer att bli nästa sommar (ja, och fortsatt i höst förståss).

      Radera