söndag 15 april 2012

Träningssatsningen fyller ½ år

Det blir lite av ett egoinlägg det här, men det kan vara bra att se tillbaks på senare. 
Här i dagarna har det gått ett halvår sen jag påbörjade en lite seriösare satsning på träning och cykling. Då var jag less på att aldrig se några framsteg, knäna gjorde alltid ont och sommaren hade som vanligt lidit mot slut alldeles för tidigt. Ur misären föddes önskan om att åtminstone försöka ge träningen en ordentlig chans, prioritera den helt enkelt och lägga upp en mer genomtänkt träningsplan. Lite grand av en "Gör om, gör rätt!"
Och någonting har jag gjort rätt för under det här halvåret har de positiva beskeden avlöst varandra och jag minns knappt längre hur det var att inte träna i stort sett varje dag. Jag har läst, lärt och implementerat strategier för hur man får ihop pusslet av träning, återhämtning och progression. Det finns förstås massor av utrymme för förbättring, men för att vara en hobbysatsning så är utfallet såhär långt över förväntan. 

En träningssummering över det senaste året säger långt ifrån allt, men jag har åtminstone byggt upp kroppen stark nog för att orka med denna träningsmängd och för varje månad som går känner jag mig i allt bättre form. Och det gör mig ofantligt nyfiken på vilka framsteg jag kan göra under nästkommande halvår...

Blå staplar: Träningstid i minuter*
Blå linje och siffror: Antal träningspass

* Av den totala träningstiden är 70-75% cykling i någon form. 

2 kommentarer:

  1. Snygga staplar! Mars ser ut att ha varit en riktigt grym månad. Hur mycket träningen har du som mål att landa på?

    Vi ses på IKSU!

    //Matilda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mars var kanon - allt flöt på perfekt!
      Bra fråga, har haft några veckor i sträck med 10-12 h cykling och det börjar bli dags att skärpa upp det ytterligare. Funderar bara på lämplig strategi för att få ihop det med styrketräningspassen och ändå få tid för återhämtning. Skulle jag lyckas få ihop det med 15 h/v så vore jag rätt nöjd.

      Radera