måndag 16 april 2012

Har blivit en pulskurvsnörd

Hade det på känn redan när jag skaffade pulsklockan, att jag skulle fastna i sifferanalysen och begrunda graferna från alla tänkbara vinklar. Nu är det ett faktum. Direkt efter passen är slut vill jag mata in allt i Garmin Connect och kolla på pulssiffrorna, procentsatserna, pulszonerna. Och då jag cyklat utomhus och kan korrelera allt detta mot höjddata och hastighet är lyckan total! Eh, det är väl normalt va...?

Dagens data visar en spinningkurva, efter uppvärmningen kom tre block på 85-90% av HRmax - där någonstans ligger mjölksyratröskeln i en varm spinningsal. En liten peak på slutet av den tredje bara för att nosa lite på maxansträngning och känna på hur formen var idag. Det är inte alla dagar det går att peta upp pulsen så högt. Sen följde ett pass-/ledarbyte och avslutande delen blev i huvudsak subtröskel.
Allt som allt, ganska jobbigt men också ett väldigt skönt pass. Och en rolig puskurva att titta på i efterhand.

2 kommentarer:

  1. Fullt normalt;) Jag kan få panik om jag glömt klockan, så pass att jag nästan kan avbryta passet...undrar hur man tränade förr?

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att det inte bara är jag! Finns det ingen data på passet så är det ju som att det inte hänt...

    SvaraRadera