torsdag 5 april 2012

Dags att kolla lite Wattsiffror igen

Körde ännu ett pass på Wattbike, denna gång för att finna effektutvecklingen vid FTP. Kikar återigen i tabellen från SCFs elitplan som jag dragit upp tidigare.
60 minuter står det i tabellen, jag hade bara tid med 45, andra källor anger dock att det kan räcka med 30 för att hitta FTP så jag tycker min trekvart får duga. 
Har kollat mig mot VO2max-kolumnen tidigare när jag kört kräkintervaller och har väl jobbat mig upp till motionärsstatus där. Dagens pass gällande aerob kapacitet ligger lite mer i gränslandet, 2.85 W/kg @94 rpm. Inte helt nöjd med det, hade hoppats komma upp till 3 iaf. Ska ge det ett nytt försök en dag när jag känner mig fräschare. 

Pulsklockan är helt värdelös under dessa pass. Pulsen driver iväg ordentligt även fast belastningen och den upplevda ansträngningen är densamma. Himla synd att det inte finns några fläktar vid testcyklarna, värmen ställer till det för kroppen. 

Efter avslutat arbete petade jag i mig lite energi och körde sen ett 70-pass spinning. Ovanligt smärtsamt pass för jag fick krampkänningar i vaderna hela tiden, särskilt vid stående cykling. Högst troligt orsakat av gårdagens löppass, har inte kunnat gå normalt på hela dagen. Priset man får betala för att ge sig på något så dumt som att springa :) 

4 kommentarer:

  1. Ärligt så tror jag dessa siffro, iaf vad det gäller sverigeelit, är väl högt satta. Vad baseras siffrorna på, vet du det?

    SvaraRadera
  2. Det står inte direkt angivet i SCF-dokumentet, men siffrorna är tämligen lika en annan effekttabell som det hänvisas till flitigt på andra håll som Andrew Coggan anges som upphovsman till. Se här: trainingpeaks.com(Tabellen ligger som nedladdningsbar xls-fil på sidan)
    Och jag håller med, jag tror det är få i Sverigeelit som når upp till de högre värdena inom det intervallet, som motsvarar Domestic pro i Coggans effekttabell. SCFs/Fredrik Ericssons lite simplare indelning får i brist på mer utförlig information klassas som en smula godtycklig, men om man har det i åtanke så är den ändå inte så tokig att använda som måttstock, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Jag ligger kring fyra nu. Fredrik Ericsson hade 5.5 ungefär när han vann tempo-SM vilket borde fungera som sverige-elit.. :)

    SvaraRadera
  4. Så mycket mer sverigeelit än så kan det nog inte bli :) Intressant.

    SvaraRadera