fredag 13 april 2012

Nya MTB-skor och lite barmark

Efter lite funderande så har jag bestämt mig för att fortsätta köra plattisar även på nya cykeln. Har tidigare kört med terränglöpardojor men sulorna på dem börjar nötas sönder av piggarna, så det var dags att skaffa ett par för ändamålet avsedda skor istället.
Så jag googlade, läste recensioner, tittade på bilder osv. sen beställde jag ett par Teva Links.
Matchar hojen bra va?

Teva Links

Ibland undrar jag om det är katterna eller jag som blir gladast när det kommer nya paket... Men vi har en bra deal, jag får innehållet och de får slåss om lådan :)

Tog en runda för att testa greppet och jodå, skorna sitter som en smäck mot pedalerna.
Hittade åt några meter barmark invid Nydalasjöns strand, men i övrigt är det fortfarande snön som dominerar - nu i form av spårig snösorbet, totalt omöjlig att cykla igenom eller på. Men den riktiga skogspremiären kan inte vara många veckor bort nu...

6 kommentarer:

  1. Oj vilka snygga skor! Tänk om det fanns såna där med spd...

    SvaraRadera
  2. Nästan bara fördelar med att överge SPD, snyggare skor är ett tungt argument!

    SvaraRadera
  3. Men hur funkar det att inte "sitta fast", jag sliter rätt mycket med fötterna när jag cyklar, främst uppför, tänker på rundtrampet..å andra sidan så behvöer jag ju inte göra alla onödiga vurpor.

    Absolut, snyggheten väger tungt.

    SvaraRadera
  4. Just det där att tappa en del av rundtrampet är största nackdelen, å andra sidan vågar jag mer när jag inte sitter fast i pedalerna. Det ställer lite högre krav på att vara följsam med cykeln också och den utmaningen gillar jag.
    För den terräng som finns här runt Umeå med tekniska, steniga, rotiga stigar och inte så mycket uppför & nerför tycker jag plattformspedalerna känns bäst, för tillfället. Körde SPD tidigare och det är inte omöjligt att jag kan ändra mig igen om ytterligare någon säsong.

    SvaraRadera
  5. Intressant. Jag har någonstans bara accepterat att sitta fast lite för länge ibland. Haha. Kritiskt läge när fallet är ett faktum o det tar sekund att ta sig ur spd greppet :-) Kanske ge spd ledigt.

    SvaraRadera
  6. Att slippa SPD-vurpor är förstås ett plus i kanten :) Nackdelen är att man inte kan skylla på pedalerna de gånger man synar marken på nära håll.

    SvaraRadera