Cykeln
Säkerställ att cykeln sitter ihop ordentligt. Kan tyckas självklart att den gör det, men det är lätt att bedra sig. På en ny cykel ska alla skruvar efterdras efter de fem-tio första passen. Kan vara bra att göra grundlig kontroll nån gång per säsong därefter, träningspass i skumpig terräng är tufft för cykeln. Inför varje pass bör man sen snabbt checka av att en del väldigt viktiga komponenter sitter fast och fungerar som de ska med lite enkelt klämma-och-känna runtom på cykeln.
Punkt 1-5 tar inte mer än en minut att kolla när man fått in vanan och bör göras inför varje pass. Glapp eller defekter vid dessa punkter kan vara farliga och/eller kostsamma i onödan.
Punkt 6-13 behöver inte göras lika frekvent, men är likväl viktiga saker att tänka på och testa ibland.
1) Kolla att hjulens snabbkopplingar är åtspända
2) Känn efter så hjulen inte glappar och att de snurrar fritt
3) Tumma på däcken så lufttrycket känns "lagom", vissa vill pumpa till bestämt tryck vid varje pass. Lagom lufttryck är en avvägning mellan greppighet och punkarisk vid cykling i terräng.
4) Känn efter så styrlagret rör sig utan motstånd och utan att glappa
5) Testa att bromsarna nyper ordentligt både fram och bak
6) Kontrollera ibland att skruvarna som håller fast styrstam och styre är åtdragna.
7) Känn så att reglagen på styret sitter fast utan att vara för hårt åtdragna, vid en vurpa är det bra om fästena kan rotera runt styret istället för att brytas av, men de ska inte sitta så löst att de rör sig vid normal användning.
8) Säkerställ att sadel och pedaler sitter fast
9) Rucka i vevarmarna för att upptäcka ev. glapp i vevlagret
10) Kontrollera att klingbultarna är åtdragna emellanåt
11) Testa att växlarna funkar i hela registret
12) Om cykeln har luftdämpare kolla trycket i dem ibland och fyll på vid behov. Se även efter så de inte läcker olja.
13) Håll kedja, kassett och vevparti hyfsat väl rengjorda. Att putsa upp med en trasa eller våtservetter räcker långt. Smörj kedjan med kedjeolja, inget annat. Observera att oljan ska vara i kedjan, inte utanpå.
Droppa olja på varje rulle i kedjan, veva runt några varv och torka sen av överflödig olja med trasa. |
Cyklisten
Hjälm! Cyklisten ska alltid ha hjälm på sig när cyklisten sitter på en cykel. Övriga skydd är valfria. Riktiga cykelhandskar är att rekommendera för de ger bra grepp och dämpar vibrationerna från styret. De skyddar bra vid vurpor också. Vissa gillar även att använda knä- och armbågsskydd, i synnerhet vid cykling i stenigare terräng. Även ryggskydd används av en del, vissa ryggsäckar har inbyggda ryggplattor.
Sportglasögon kan vara bra att ha, de skyddar ögonen mot kvistar som hänger ner över stigen och stenskott från framhjulet.
Klädsel inom MTB varierar från kroppsnära lycradressar till luftiga baggy-kläder. Hitta en stil du trivs med. Även sko- och pedalvalet varieriar, men det ämnet är så stort att det behövs ett eget inlägg för att täcka det. Men samma gäller där, hitta något du trivs med och känner dig trygg med.
Tänk på att ha ätit och druckit bra inför ett pass.
Tillbehören
Beroende på passets längd och beskaffenhet ställs lite olika krav på vad cyklisten bör ha med sig ut i skogen. Minmalt bör dock packningen innehålla:
- En extraslang, ett par däckjärn och en pump. Ev. också ett lagningskit för att kunna återanvända en punkterad slang.
- Vätska. Vissa föredrar en flaska i flaskställ på ramen, andra kör med vätskeryggsäck. Vanligt vatten räcker långt, extra elektrolyter kan behövas vid långa turer i hög värme. Sockrig sportdryck kan gott sparas till tävlingssituationer (personlig åsikt ;) )
- Mobiltelefon och ev. kontokort.
-Ett multiverktyg som klarar av att dra åt de på cykeln vanligast förekommande skruvarna.
-En snabblänk för kedjan som kan lappa ihop ett ev. kedjebrott, då i kombination med en kedjebrytare som finns på en del välutrustade multiverktyg.
-Några varv silvertejp lindat runt pumpen kan rädda upp diverse haverier vid improviserat fältmek.
-Något ätbart att ta till när energi tryter för dig eller för din kompis som börjar vingla och bli sur ;)
-Ett litet 1:a hjälpen-kit med en kompress, några plåster, ett par Ipren el dyl.
-Torra ombytesstrumpor och en vind-/regnjacka om ostadigt väder är att vänta.
-Ett extra växelöra väger inget i packningen, lite överkurs men typisk bra-att-ha-grej när den väl behövs.
Mitt standardkit när jag far ut i skogen. |
Låter det övermäktigt krångligt att ens bemöda sig om att fara ut med mountainbiken nu? Nää, så behöver det inte vara, här har jag bara radat upp allt jag kunnat komma att tänka på utifrån de erfarenheter jag samlat på mig under de senaste årens cykling i skog och berg. Man behöver inte kunna allt eller hela tiden tänka på allt för att ha roligt och träna på cykeln i skogen, det viktigaste budskapet jag vill få fram är Säkerhet framför allt - en stabil cykel och hjälm på huvudet är grundläggande. Allt extra utöver det ger bättre förutsättningar för kunna slutföra det pass man tänkt sig, en försäkring mot oförutsedda händelser som man med rätt kunskap och verktyg både kan förebygga och hantera när de uppstår. Det ska inte vara betungande utan tvärtom göra cyklingen lättare, mer njutbar, säkrare och roligare!
Krångla inte till det. Ta din cykeltur med Karin. Hon har allt som behövs...
SvaraRaderaDet är riktigt, det kan man göra! ;)
RaderaFast du har en riktig poäng också, det bästa sättet att lära är att hänga med de som kan, det tar evinnerlig tid att göra alla misstag själv och försöka lära sig nytt från google när cykeln havererat ute i skogen.
Bra tips! Det mesta gäller ju även dem som cyklar landsväg.
SvaraRaderaEtt tillägg bara, id-kort/körkort och kontaktuppgifter till någon kan vara bra att ha med sig om en olycka skulle ske.
Helt okej, fyll på listan bara :) Jag missade säkert något mer också. Den punkten är ju särskilt viktig för alla som kör runt med låst mobil.
RaderaHelt OT men blir det nån Toughest i år? Förra året blev ju en blev ju en hit man måste ju ha nån att heja på i år :D.
SvaraRaderaToughest blev det ju, men utan mig som deltagare - jag fick nog efter förra året ;)
RaderaMed kabelstrips av bra kvalité kan man laga mycket som lossnat på cykeln, bromshandtag etc. Det går t om att fästa bakväxeln så man tar sig hem på en växel om du inte har ett växelöra.
SvaraRaderaDet var ett bra tips, det saknas ju faktiskt i min egen packning. Borde lägga dit ett par direkt, tar ju ingen plats heller.
RaderaEtt par tunna gummihandskar? Tar inte mycket plats, sparar händer och kläder från klet från kedjan.
SvaraRaderaBra tips det också!
Radera