torsdag 20 mars 2014

Uppackningen av en ny cykel

Den där nycykeldoften alltså

Börjar med att klargöra att det INTE är jag som köpt ny cykel (den här gången), mitt eget cykelstall är för tillfället komplett. Eller åtminstone fullt. Men en närstående beställde en redig cykel inför kommande sommars äventyr och jag hade den äran att få närvara då paketet levererades! Jag må då säga att det är lika kul att packa upp en annans cykel som en egen. Det blev jag som fick posera med den nyanlända kartongen.


Applicerade lite censur för att inte omedelbart avslöja vad det är för cykel :)
Kartonglocket blev snabbt uppslitet och vi kunde fiska upp en föredömligt insvept mountainbike. Någon som kan ta märke/modell redan här?

En limefärgad sak. Heldämperiet syns, det är nån slags logga under vevpartiet. Kan nån spika modellen här så bli jag imponerad.
Efter att ha arbetat oss igenom tejp, papp och buntband, hafsmonterat ett styre och ett framhjul så uppenbarade sig denna skapelse:


Här har vi alltså ett stycke fransk AM/Enduro-hoj. Commencal Meta AM. Inte det största cykelmärket, men de kan verkligen det där med att designa & bygga cyklar! Geometrin är låg, flack och lekfull. 150 mm slaglängd. Skapligt biffig och ger ett stabilt intryck. 26" hjul - för att ytterligare understryka lekfullheten. Den här hojen ska jag alltså få sällskapa med i år, villket sommar det ska bli!! :)

8 kommentarer:

  1. Men fy sjutton va snygg den är! Har velat ha en Meta ett bra tag nu. Enda plumpen är de där vita däcksidorna. Grattis till den lyckliga ägaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt snygg! Jag är lite smygavis faktiskt :) Däcken ska bytas!

      Radera
  2. kan meddela att däcken inte är någon höjdare heller, fula och dåligt grepp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att däck är förbrukningsvaror då ;-) Finns ett par Chunkey Monkey här som ska testköras till en början, får se om de duger eller om det blir ytterligare något annat vad det lider.

      Radera
    2. Är inte chunky monkey lite väl tunga till den där skönheten!?

      Radera
    3. Huruvida vikten är det mest avgörande som märks ute på stigarna råder det väl delade meningar om. Men huvudanledningen att det blir CM som förstaalternativ just nu är att det finns ett par gratis till låns :)

      Radera
  3. Så himla kul!! Och så SJUKT jäkla snygg! Den där kommer bli helt jäkla perfekt att hoja utför berg med. Bara att gratulera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ordentligt mycket snyggare IRL dessutom. Den lär gå riktigt fint utför både små och stora berg, våren och sommaren kan inte komma fort nog!

      Radera