måndag 6 augusti 2012

Fjällcykling i Härjedalen, dag 1

55 mils bilkörning från Umeå ligger den lilla byn Messlingen vid Funäsfjällen. Mina föräldrar hade lånat en stuga där så jag fick möjlighet att ta en cykelsemester med gratis mat och fjällnära boende. Det var en möjlighet för bra för att missa!  

Redan samma kväll som jag anlände så tog jag en tur från stugan och upp mot Ruändan, den östligaste delen av Flatruet. Leden jag följde gick brant upp igenom en frodig skog på fjällets sydsida.
Efter ytterligare några höjdmeter övergick skogen till att domineras av fjällbjörkar.
Sen fick jag bära cykeln en bit över och mellan klippblock innan landskapet planade ut och bjöd på en sån där löjligt vacker fjällvy.

Det var en helt magisk känsla. Jag älskar fjällen och jag älskar cykling, det här var första, men inte sista, gången jag kombinerat de två.
Hade en hänförande utsikt bort mot Anåfjället, ett mäktigt fjällmassiv omgiven av skogsland.
Cyklade vidare en bit över kalfjället innan jag slog mig ner på en sten för att ta in omgivningarna och njuta av läget.
Turen blev inte särskilt lång, men det var första gången jag fick uppleva fjällcykling. Fantastiskt! Och det blev en bra uppvärmning inför den härliga tur som skulle följa dagen efter...

4 kommentarer:

  1. Härligt Karin! Och vilket grymt schysst väder du hade den där dagen, underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, premiären hade inte kunnat vara bättre! Tyvärr så blev det mer av moln och mindre av sol resten av veckan.

      Radera
  2. Vilka bilder och vilka vyer! Det här med cykel och fjäll är speciellt, att man liksom inte tänkt på det tidigare:)

    Väntar nu med spänning på nästa inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt speciellt. Risken finns att det kan vara väldigt beroendeframkallande. Det måste helt enkelt upplevas fler gånger!

      Sitter och filar på nästa inlägg nu :)

      Radera