fredag 31 augusti 2012

Cykelmek och spinning

Gick här i väntans tider då Postens trackingtjänst avslöjat att jag hade ett paket på ingång under dagen. Till slut dök det upp med bike-discount som avsändare. Innehåll: en ny Deore XT bakväxel! Den gamla var sned bortom all räddning så för att kunna cykla i helgen behövde jag verkligen den nya.
Innan jag tog itu med mekandet så for jag till IKSU för att köra ett inomhuspass, ty regnet öser ner. Det går långt mellan gångerna jag kör spinning nu, men det är som ändå skön träning. Sjukt varmt i salen dock, även fast det var ett kort pass hann det bildas en stooor svettsjö under cykeln. Mysigt värre.

Hög på endorfiner och på gott humör inleddes operation växelbyte. En bra stund senare pågick fortfarande meksessionen men humöret var rätt långt ifrån gott... Hur svårt ska det behöva vara att justera in en bakväxel?! Att byta modell på växeln gjorde nog inte saken lättare, gick över till en kortare cage för att förhoppningsvis minska risken för att slå i den fler gånger, vilket även gjort att jag kan korta kedjan en del. Men utväxlingsomfånget på Canyon:en gör att det blir en dans på marginalerna huruvida det ska funka eller inte, saknar nog fingertoppskänslan för att kunna pricka in de rätta inställningarna. Med min mentala hälsa i åtanke ids jag inte skruva mer idag trots att växlingarna inte sitter klockrent, det får duga att köra på det här under morgondagens äventyr. Ett äventyr jag hoppas att jag överlever...
Gammal, skev och repig vs ny, fräsch och glänsande.

2 kommentarer:

  1. Kan tänka mig vilket helvete det måste ha varit att få till växlarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm det finns helt klart roligare saker att göra med en cykel än att justera växlarna.

      Radera