fredag 5 juni 2015

Bike love

Besök i köksverkstan

Efter några veckors vånda tog jag tag i mitt dåliga samvete, denna gång i form av en mycket ledsen Rockshox-gaffel. Den har varit trött ett tag men efter noslandningen och bottningen för ett tag sen blev den sig verkligen inte lik. Synbart mycket oljeklet letade sig upp ovanför skrapringarna. Jag skäms, men visar ändå hur det såg ut.

Helt uppenbart dags för en invändig rengöring med byte av slitdelar och olja. Vätskan till största delen bestående av olja som droppade ur gaffeln såg inte helt frisk ut.


Skumgummiringarna var vid den här servicen bortom all hjälp. Jag har rengjort och återanvänt dem vid några oljebyten men icke nu längre.



Satte in nya, fräscha o-ringar på några ställen, nya skumgummi- och skrapringar, torkade noga bort alla gamla oljerester och bad en stilla bön om att jag skulle lyckas få ihop hela gaffeln sen igen.


Med nytt fett och ny olja blev gaffeln som ny igen. Samvetet som plågat mig över den stukade cykeln känns återigen rent, skönt att ha en funktionsduglig inför morgondagens cykeltur!


2 kommentarer:

  1. Det är nog dags även för mig att renovera gaffeln på min mtb vilket blir första gången jag plockar isär en gaffel överhuvudtaget. Bra bilder nu tror jag att jag kan klara det helt själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen avancerad kirurgi direkt, det jag tyckte var svårast första gången var att våga banka till ordentligt för att lossa pressfiten för att kunna dra av ytterbenen. Annars är det bara att följa manualen, lugnt och metodiskt, så brukar det gå bra ;)

      Radera