onsdag 4 september 2013

Underbara cykelskor!

Jag gick ju definitivt över till plattformspedaler för några år sen. SPD och jag kom aldrig riktigt överens. Visst gjorde de det lättare att slita med sig cykeln över hinder och uppför branta backar, men de var också ett hinder när man vill få igång rullet på knöliga ställen och dåförtiden fanns väl heller inte så stort utbud av SPD-skor som även lämpade sig för att promenera med cykel uppför berg, även om jag inte i någon större utsträckning höll på med sånt då.
Hur som helst, jag inledde plattiskarriären med ett par Salomon 3D Ultra Pro GPX GTX Superduper Hi-tec (whatever) terränglöpardojjor. De gästspelar fortfarande emellanåt på cykeln, funkar helt okej att cykla i. Sen köpte jag ett par riktigt cykelskor: Teva Links. Snygga, lila grejer som sitter jätteskönt på foten, ger hyfsat grepp på pedalerna och är sköna att gå i. På minussidan så är de hopplösa att köra i slaskföre och snö, för alla de små urgröpningarna i sulan fylls fort igen med is och efter ett tag är det som att försöka köra med en hård isboll under foten - noll grepp på pedalen och alldeles fullkomligt livsfarligt skulle jag säga.
Innan fjällsemestrarna här så investerade jag i ytterligare ett par cykelskor: Five Ten Freerider. En modern klassiker skulle man kunna kalla dem nu. Med greppigt stealth-gummi och nästan slät sula sitter man som klistrad mot pedalerna. På gott och ont. Det är svårt att mikrojustera fotpositionen när man väl satt sig på pedalen, men jag har än så länge inte råkat ut för att av misstag halka av pedalen ens i de skumpigaste och blötaste förhållanden jag använt dem i. Dessutom är de alldeles helt fantastiskt sköna! Jag har nu vandrat jag vet inte hur många kilometer med dessa skor uppe i fjällen och inte fått en tillstymmelse till skavsår någonstans. Greppet när man promenerar är minst lika bra som på ett par cykelpedaler, att kravla sig uppför regnvåta klippor är inga problem - huruvida den normale användaren nu tycker det är en relevant aspekt för ett par cykelskor :) Uppe på Murtsertoppen i dimman var jag dock väldigt glad för detta! Sjukt snygga är de också, känns smidiga på foten och ger en rätt bra känsla för var man har pedalen trots den ganska styva sulan. Helt klart ett bra köp!

** Inlägget är helt fristående och osponsrat men om 5-10 vill ge mig fler skor för detta så vore jag väldigt tacksam ;)

1 kommentar:

  1. Detta inlägg hittade jag nu! TACK för det!! :) Ska verkligen testa skorna!

    SvaraRadera