tisdag 30 juli 2013

Cyklat nya stigar i Obbola

Var det förra året tro, som man började höra om hur cyklisterna organiserade sig ute i Obbola och drog upp MTB-leder i sin skog? Det där måste spanas in förstås och av okänd anledning blev det just precis idag vi for dit ut. Det regnade friskt under morgonen och den korta bilfärden ut mot kusten, det upphörde dock i samma stund som vi parkerade vid OIKs klubbstuga. Givetvis siktade vi in oss på leden Obbola Challenge, den längsta med sina 24 km, beskrivs som avancerad "med stora inslag av mycket teknisk stig, rötter och stenar".
Leden börjar på motionsspåret, måttligt upphetsande... Sen följde en del stigpartier av olika slag, det låg några små stenar på en del ställen. Halkiga efter regnet förstås, men det kan väl inte vara det här som kallas "mycket tekniskt"?

Andra stigpartier bestod av flowig singletrack. Gick att hålla tämligen god fart genom skogen på dessa ställen.
Inte riktigt rätt miljö för Enduron, men det ger starka ben!
Har aldrig varit i Obbola-skogarna tidigare, trots att det ligger så väldigt nära stan ändå. Det fanns betydligt mer stig och skog än jag trott. Väldigt varierande typer av skog också.
Lite snabbmek i granskogen. 

Vilket förstås gav väldigt varierande underlag att cykla på. Mestadels var det snäll stig, fin och hård i skogarna, mer blöt och sugande på gräs- och myrmarker, med en del lite längre inslag av grus-/skogsväg. Lite småkuperat sådär, inga ordentliga dödsbackar, finns ju inga riktiga berg på den där ön vad jag känner till.
Uppför.
De olika lederna är skyltade med sina respektive symboler. De var överlag lätta att följa, förutom på att ställe där en lite förvirrande pil ställde till det för oss och vi fick köra en extraslinga på nån kilometer innan vi hamnade på rätt spår igen.

Och ju längre vi kom desto mer började jag fundera över var de där "mycket tekniska" stigarna gömt sig. Jag vet inte jag... har XC-cyklister en helt annan uppfattning om vad som är teknisk stig månntro? I och med att det var helt nyregnat och lite halkigt på en del stenar och hällar krävdes väl nån liten fotisättning på ett fåtal ställen, men några större svårigheter att ta sig fram var det ju definitivt inte.
Bra träningspass blev det ändå, för ovanlighetens skull och enbart pga survädret blev det ett pass utan fikapaus, kan nog vara lite nyttigt att köra så emellanåt också. Den här rundan kommer ju inte bli nån favorit att återvända till många gånger, men för några enstaka svettopass på XC-cykeln duger den ju fint. Den 14:e september kommer det köras ett motionslopp på banan, Obbola Challenge, funderar lite på om jag kanske ska anmäla mig för skojs skull.

Ledkarta vid start/mål. 

Vår runda blev på 26.2 km istället för 24 km.

13 kommentarer:

  1. Hej Karin! Jag har följt din blogg sedan jag googlade mtb och Umeå. Kul att bli inspirerad av dig och mycket bra tips för en nybörjare som jag och min sambo är! Jag har själv anmält mig till nybörjar klassen eller vad dom kallar det den 14:e. Jag och min sambo har börjar träna lite och av misstag hamnade vi på ryssvärnrundan i Röbäcksskogen. Det var ju lite ivrigt för en nybörjare, men vi kämpade på. Min fråga efter detta inlägg - om du jämför ryssvärnrundan med denna i Obbola, är den mkt lättare? Nu körde ni ju ändå den mer tekniska och jag är anmäld till light jue. Tack igen för inspirerande blogg! Mvh // Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika. Roligt att kunna inspirera och vad trevligt att höra att det finns nykomlingar där ute i skogarna. Obbola-rundan var betydligt lättare än Ryssen i Röbäck. Jag skulle säga att det finns ingen stig längs OC-sträckan som är så svår som de mest tekniska partierna i Röbäck.

      Radera
  2. Om man måste i med fötterna stup i ett var det väl inte så lätta? Testa att kombinera det med en XC utrustad hoj (lättrullade däck som kräver rätt linjeval, mindre dämpning) och nära maxpuls jagandes någon och återkom?

    Att sitta och köra runt med en överbrötig hoj som tar bort halva nöjet i skogarna och sedan gnälla på stigarna även fast man måste sätta ner fötterna stup i ett känns rätt lustig att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läser blogginlägget på nytt så kommer du upptäcka att det inte står någonting om att "man måste sätta ner fötterna stup i ett"! Därför känns den kommentaren rätt lustig att läsa ;) / Lena Löfgren

      Radera
    2. Fegt av dig "Svetto" att inte skriva under med riktigt namn med den smått aggressiva tonen i kommentaren. Utöver Lenas kommentar här ovan så vill jag tillägga:
      Du kan inte läst särskilt många inlägg på min blogg? Den överbrötiga hojen har varit i min ägo i 2 veckor, innan dess har jag uteslutande kört XC-hojar av olika slag i 5 år. Dessa XC-hojar har gått många mil stig & stök, hoppat i dirtbanor, rullat utför fjälltoppar och använts några vändor som downhillhoj. Så uppläxningar om vilka linjeval man behöver göra med en sådan cykel och hur den beter sig undanbedes bestämt.

      För övrigt är det överjävligt kul även att köra en överbrötig hoj i skogen :) Variation förnöjer, XC-hojen har jag förstås kvar i mitt stall fortfarande.

      Radera
  3. Utan att han någon relation till trakterna och som lite utomstående kan jag bara konstatera att detta verkar ett klassiskt fall av förvirring à la XC vs. AM cykling. Ingen orsak till osämja, bara att acceptera att man uppskattar olika stigar beroende på vilken cykel man sitter på. Själv cyklar jag AM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, verkar så. Jag ville inte röra upp osämja med mitt inlägg, man kan ju köra MTB på många olika sätt. Inget finare eller bättre än något annat, kan jag väl lite diplomatiskt tillägga, men visst är AM-cykling roligast.

      Radera
  4. Kom till göteborg om ni vill ha svåra stigar. Obbola skulle vara kul att testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göteborg verkar ha några riktigt fina områden med stigar som verkar fantastiskt kul, tror jag skulle trivas där!

      Radera
  5. HEJ!
    Har inpirerats av din blogg senaste året och därigenom fått många bra tips på cyklingsbara ställen. Det var jag som länkade in bloggginlägget på Obbolagruppen då jag gillade kommentaren om att den var lätt, motsatsen är rätt vanlig. Trist att se kommentarer av typen ovan som en effekt. Fortsätt blogga och inpirera oss cykelintresserade motionärer. Bjuder gärna på fika och försöker hänga på en bit om du passerar Holmsund
    Hoppas vi ses i skogarna eller kanske på motionstävlingen 14/9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Richard, kul att du länkade inlägget - och det var kul att det blev lite blandade reaktioner på det. Självfallet ska jag fortsätta blogga om det bästa jag vet :) Kan gärna köra en tur i Holmsund vid tillfälle! Eller ett XC-pass med kortslagiga hojen i Obbola.

      Radera
  6. Hej,

    Jag är nybörjare inom mtb och inte speciellt bra ännu men bilderna och beskrivningen gör att jag börjar känna tillräckligt med självförtroende till att att anmäla mig till Obbola Challenge.

    I övrigt så gillar jag din blogg, har provat några stigar här och där som beskrivs i olika inlägg.

    Mvh
    Mr Scott Scale 60

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gett dig på att testa min stigtips, fler tips kommer upp på sidan så snart jag tar mig tid att pilla ihop några fler GPS-spår och kartor.
      Det som inte står i inlägget ovan är jag hade sällskap av en cyklist som började med MTB i våras och det gick jättefint att ta sig igenom banan även för henne, så anmäl dig du! Det finns dessutom gott om tid att träna in sig på banan och rent allmänt bli mer skillad på att cykla stig.

      Radera